• Torbjörn Karlsson, platschef, och Linda Carling, marknadskoordinator på Exacta.— Vi har mycket hög efterfrågan på bastuprojekt just nu, säger Torbjörn Karlsson. Foto:
  • I dag satsar man mer på design och exklusivare material till sin bastu.— Bastu i dag ser oftast inte ut som de gjorde för cirka 15 år sedan, säger Torbjörn Karlsson. Foto:
  • Exacta har nyligen utökat sin utställning med fler fiberljusvisningar. Foto:
1/

Bastuföretaget Exacta expanderar

Eskilstuna
annons

Intresset för att bygga bastu har ökat kraftigt.— Detta märker vi bland annat på den höga efterfrågan hos våra återförsäljare och genom trafiken på våra digitala kanaler, säger Torbjörn Karlsson, platschef på Exacta.

2016 firade Exacta 50 år som bastuföretag. I dag befinner sig företaget i lokaler på sammanlagt cirka 4 500 kvadratmeter i Stenkvista. Hit flyttade företaget år 2000 efter att det vuxit ur sina lokaler på Västeråsvägen i Eskilstuna. Exacta behöver stora lagerutrymmen då det lagerför de flesta av sina bastuprodukter. Här hittar man bland annat uppåt 100 olika varianter av panel- och lavevirke.

— Vi började med att sälja termometrar och bastuprodukter, men i dag är vi ett rent bastuföretag, berättar Torbjörn Karlsson.

Företaget har under den senaste tvåårsperioden nyanställt fyra personer och siktar på i år att öka sin omsättning med tio procent till 38 miljoner kronor.

— Vi har i dag totalt 14 personer i vår personalstyrka. Vårt fokus är att skapa goda relationer med våra kunder och hjälpa dem genom hela deras bastuprojekt med designråd och teknisk support, säger Torbjörn Karlsson.

Exacta har över 700 återförsäljare i Sverige och Norge och distribuerar produkter för både privata- och offentliga miljöer som hotell och spaanläggningar.

— Bastu i dag ser oftast inte ut som de gjorde för cirka 15 år sedan. I dag har man flyttat upp bastun från källaren och gjort den till en del av sitt badrum eller en relax-avdelning. Vi svenskar är vana med heta och torra bastubad, men i dag badar man gärna i en lägre temperatur och med en högre fukthalt, förklarar Torbjörn Karlsson.

Populära aggregat och vedugnar i dag är så kallade tower-modeller. Det vill säga höga aggregat med stora stenmagasin som ger behaglig strålningsvärme och mjuka fuktiga bad.

I dag satsar man mer på design och exklusivare material till sin bastu. Kunden väljer ofta att placera ett glasparti eller glasdörr mellan badrummet och bastun.

— Vanliga träslag för interiör och panel är ceder, al, asp och värmebehandlad asp, säger Linda Carling, marknadskoordinator på Exacta.

— Fördelen när man använder värmebehandlat trä är att man får ett mer formstabilt och fukttåligt material. Det får också en väldigt fin doft, säger Torbjörn Karlsson.

Exacta får ofta besök i sin utställning där de tillsammans med kunden kan planera bastuprojektet.

— Hit kan också våra återförsäljare komma för att få utbildning av vårt sortiment. Vi har nyligen utökat vår utställning med fler fiberljusvisningar som vår stjärnhimmel exempelvis. Utöver det kan vi visa över 45 olika varianter av aggregat-modeller och har flera basturum med olika lösningar, säger Linda Carling.

Exacta har också mer än 20 olika varianter av bastuinteriörer. Nyheter i bastun är bland annat att man kan sätta in en belyst glasskiva med ett högupplöst motiv.

— Kunden kan helt själv välja storlek och motiv, det kan vara av en stadssiluett eller en bild på en sjö, berättar Linda Carling.

Intresset för att bygga bastu och dess utveckling har bland annat drivits på av friggebodarnas och attefallshusens popularitet på marknaden.

— Man kan lättare bygga en fristående del som blir lämplig för en bastu eller relax. Även att det stora flertalet badanläggningar i Sverige är i behov av renovering och där har Exacta mycket att erbjuda. Vi har mycket hög efterfrågan på bastuprojekt just nu, men vi satsar också expansivt, avslutar Torbjörn Karlsson.

Läs också

( 15 st )

Läs mer om dessa ämnen

EskilstunaNäringsliv
Relaterat
annons

Mest delat denna vecka