FörutsÀttningar som foppatofflor pÄ ett blött golv

Att ha planerad undervisning med matematik, sprÄk, naturvetenskap och estetik i gynnsamma barngrupper med pedagoger som barnen kÀnner verkar vara en utopi i Eskilstunas förskolor, skriver förskollÀraren Ingela Kling.

Att ha planerad undervisning med matematik, sprÄk, naturvetenskap och estetik i gynnsamma barngrupper med pedagoger som barnen kÀnner verkar vara en utopi i Eskilstunas förskolor, skriver förskollÀraren Ingela Kling.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Debatt2024-01-04 05:32
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I somras stannade jag till pÄ Ica Maxi i BorlÀnge pÄ semestern. Det var en regnig dag. NÀr jag skulle gÄ ut sÄ kommer en man inspringande genom dörrarna i sina foppatofflor pÄ flykt frÄn regnet. Foppatofflor och golvet inne pÄ Ica Maxi var inte riktigt kompatibla och mannen ramlar pÄ ett sÀtt som en skulle kunna tro att det var film. Fötterna rakt upp. Förnedrad av sitt fall försöker mannen resa sig upp men ramlar tyvÀrr snabbt igen och igen och igen innan han Àntligen kommer pÄ fötter.

NĂ€r jag efter ett 2023 i förskolan i Eskilstuna dĂ€r vi har flyttat runt personal och nĂ„gra riktiga guldklimpar (enligt min mening) till pedagoger blivit av med jobben sĂ„ kommer jag att tĂ€nka pĂ„ mannen pĂ„ Ica i somras. Precis som mannen trodde efter första fallet att han kunde resa sig sĂ„ trodde vi att det nu var över. 

Sen fĂ„r vi se budgeten inför 2024 och höra vilka Ă„tdragningar vi förvĂ€ntas göra och jag direkt ser vilka individer till barn som kommer komma i klĂ€m. DĂ„ kĂ€nner jag mig som mannen pĂ„ Ica, duns sĂ„ ramlar jag igen. Mannen Ă€r jag – förskollĂ€raren, golvet Ă€r förskollĂ€rarens uppdrag och foppatoffeln Ă€r kommunens budget.

Kommunen, eller kanske ska jag sÀga politikerna och regeringen ger mig förutsÀttningar som liknar foppatofflor pÄ ett blött golv. Jag har en frÄga till er politiker, vill ni ha barnvakt eller vill ni att förskolan ska fortsÀtta vara den del av utbildningsvÀsendet som den enligt nuvarande skollagar ska vara?

Vad Ă€r dĂ„ skillnaden mellan att undervisa och att vara barnvakt i förskolan undrar nog mĂ„nga som inte Ă€r insatta i förskolans. Jag har som pedagog ett uppdrag genom lĂ€roplanen att arbeta demokratiskt och skapa förutsĂ€ttningar för att vĂ„ra barn ska bli goda samhĂ€llsmedborgare. 

NĂ€r exempelvis tvĂ„ barn Ă€r oense sĂ„ ska jag om jag undervisar lyssna in bĂ„da parter. HjĂ€lpa barnen att lyssna pĂ„ varandra och hjĂ€lpa barnen att komma fram till lösningar. 

Ofta behöver jag i nulÀget dock prioritera. Det sker en konflikt mellan tvÄ barn samtidigt som ett annat barn vill ha hjÀlp med en vante. Samtidigt som nÄgot barn hÄller pÄ och kissar pÄ sig och ett barn som har bristande impulskontroll Àr i full fÀrd med att förstöra nÄgons snöfigur.

Till barnen i konflikt tvingas jag ropa ”jag tror Malin hade den först”, jag trycker pĂ„ vanten, ropar till barnet som Ă€r kissnödigt att springa till toan. Jag springer mot impulsbarnet och hinner precis rycka bort hen. SĂ„, konflikten ”löst”, vante pĂ„, snöfigur rĂ€ddad och jag kan hjĂ€lpa till pĂ„ toan. En situation som jag i mitt förskollĂ€raruppdrag har misslyckats med totalt. 

Jag hinner inte samtala om hur det kommer kÀnnas för snöfigurens kreatör om hen rasar snöfiguren eller samtala med barnen i konflikt. Jag som pedagog har mist möjligheten att skapa förutsÀttningar för barnen att sÀtta sig in i andra mÀnniskors situationer, fungera i grupp, förstÄ demokrati och argumentera för sin sak, allt som jag förvÀntas göra.

Att sen ha planerad undervisning med matematik, sprĂ„k, naturvetenskap och estetik i gynnsamma barngrupper med pedagoger som barnen kĂ€nner verkar vara en utopi. Budgeten för 2024 tar inte hĂ€nsyn till varken pedagogers kompetens eller barns behov, det Ă€r siffror som gör förskolan till barnvakt i stĂ€llet för en del av utbildningsvĂ€sendet.