Vi som jobbar med MĂ€lartĂ„g beklagar att du som trogen arbetspendlare mellan Eskilstuna och Ărebro blev försenad pĂ„ grund av att ersĂ€ttningsbussarna inte rĂ€ckte till vid det pĂ„gĂ„ende spĂ„rbytet vid Frövi som Trafikverket just nu genomför. Som du sjĂ€lv skriver, jĂ€rnvĂ€gen Ă€r i stort behov av underhĂ„ll pĂ„ mĂ„nga strĂ€ckor och dĂ€rför Ă€r det bra och nödvĂ€ndigt att planerade banarbeten görs. I detta fall var avstĂ€ngningen, som pĂ„gĂ„r i nĂ€stan tre veckor fram till 27 oktober, planerad i förvĂ€g, bussar bestĂ€llda och resenĂ€rer informerade om att det med buss blir förlĂ€ngda restider.
MÄnga som reser med MÀlartÄg köper dock inte en enskild biljett utan reser pÄ t.ex. Movingobiljett och vi vet dÀrmed inte pÄ förhand exakt hur mÄnga som ska resa med tÄget, och dÀrmed gÄr det inte att garantera att alla fÄr plats pÄ en specifik buss. I undantagsfall kan nÄgra resenÀrer behöva vÀnta pÄ nÀsta buss vilket sÄklart Àr beklagligt. I den mÄn det Àr möjligt kan vi Àven lÄta ett anslutande tÄg invÀnta en ersÀttningsbuss under förutsÀttning att den inte Àr alltför sen och att vi fÄtt information frÄn bussbolaget i tillrÀckligt god tid. I det hÀr fallet ska busschauffören ha kört fel och vi förstÄr frustrationen hos de resenÀrer som dÀrför missade det anslutande tÄget, eftersom det med hÀnsyn till övriga resenÀrer som vÀntar pÄ tÄget vid stationerna lÀngs linje inte kunde vÀnta lÀngre.
Vi utgÄr frÄn att du i detta fall Àven kontaktat MÀlartÄg kundservice för att söka förseningsersÀttning, eftersom du kom hem till Eskilstuna lÄngt senare Àn berÀknat.