Busschauffören körde fel – vi förstĂ„r frustrationen

MÀlartÄg beklagar och uppmanar att söka förseningsersÀttning.

MÀlartÄg beklagar och uppmanar att söka förseningsersÀttning.

Foto: Oscar Söderman

InsÀndare2023-10-24 05:37
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi som jobbar med MĂ€lartĂ„g beklagar att du som trogen arbetspendlare mellan Eskilstuna och Örebro blev försenad pĂ„ grund av att ersĂ€ttningsbussarna inte rĂ€ckte till vid det pĂ„gĂ„ende spĂ„rbytet vid Frövi som Trafikverket just nu genomför. Som du sjĂ€lv skriver, jĂ€rnvĂ€gen Ă€r i stort behov av underhĂ„ll pĂ„ mĂ„nga strĂ€ckor och dĂ€rför Ă€r det bra och nödvĂ€ndigt att planerade banarbeten görs. I detta fall var avstĂ€ngningen, som pĂ„gĂ„r i nĂ€stan tre veckor fram till 27 oktober, planerad i förvĂ€g, bussar bestĂ€llda och resenĂ€rer informerade om att det med buss blir förlĂ€ngda restider.

MĂ„nga som reser med MĂ€lartĂ„g köper dock inte en enskild biljett utan reser pĂ„ t.ex. Movingobiljett och vi vet dĂ€rmed inte pĂ„ förhand exakt hur mĂ„nga som ska resa med tĂ„get, och dĂ€rmed gĂ„r det inte att garantera att alla fĂ„r plats pĂ„ en specifik buss. I undantagsfall kan nĂ„gra resenĂ€rer behöva vĂ€nta pĂ„ nĂ€sta buss vilket sĂ„klart Ă€r beklagligt. I den mĂ„n det Ă€r möjligt kan vi Ă€ven lĂ„ta ett anslutande tĂ„g invĂ€nta en ersĂ€ttningsbuss under förutsĂ€ttning att den inte Ă€r alltför sen och att vi fĂ„tt information frĂ„n bussbolaget i tillrĂ€ckligt god tid. I det hĂ€r fallet ska busschauffören ha kört fel och vi förstĂ„r frustrationen hos de resenĂ€rer som dĂ€rför missade det anslutande tĂ„get, eftersom det med hĂ€nsyn till övriga resenĂ€rer som vĂ€ntar pĂ„ tĂ„get vid stationerna lĂ€ngs linje inte kunde vĂ€nta lĂ€ngre. 

Vi utgÄr frÄn att du i detta fall Àven kontaktat MÀlartÄg kundservice för att söka förseningsersÀttning, eftersom du kom hem till Eskilstuna lÄngt senare Àn berÀknat.