Kenny Thorén, Bannerbow och Petrus Joona, affärsängel

Bannerbow inleder samarbete med lokal affärsängel

Eskilstuna

I våras presenterade start up-företaget Bannerbow från Eskilstuna sin verksamhet vid Sörmlandsfondens näste för affärsänglar. Mötet har nu resulterat i att den lokala affärsängeln Petrus Joona investerat i Bannerbow.

— Med nytt kapital kan vi lägga i en extra växel. Det krävs resurser för att kunna gå ut på marknaderna och vara lite mer offensiv. Det kommer den här investeringen att möjliggöra, säger Kenny Thorén, vd för Bannerbow Sweden AB.

Bannerbow utvecklar och säljer portabla displayprodukter i textil för event, expo och marknadsföring. De så kallade eventbågarna är formade som en båge och är enkla att ställa upp och ta ner. Bannerbow finns i dag i fem länder.

— Vi har en produkt som är unik på världsmarknaden. Anledningen till att man tar in pengar är att man vill springa lite fortare än vad man kan klara på egna ben, säger Kenny Thorén.

Petrus Joona från Eskilstuna är affärsängel och ägare till RLI Invest AB.

— Investeringen i Bannerbow känns väldigt spännande och vi ser stora synergier och värdeskapande mellan Bannerbow och andra investeringar i vår portfölj, säger han.

Sörmlandsfonden

Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår. Sörmlandsfonden ägs av Sörmlands Sparbank, Sparbanken Rekarne samt Länsförsäkringar Södermanland.

Petrus Joona har investerat kapital i Bannerbow och även tagit plats i bolagets styrelse. Investeringen ger Bannerbow möjlighet att gå in i nästa fas.

— Investeringen har redan fått effekt och vi har nu anställt en ny kollega, vilket inte hade varit möjligt idag utan externt kapital, säger Kenny Thorén på Bannerbow.

Företaget är etablerat på Munktell Science Park i Eskilstuna.

— Med denna investering får vi förutom ekonomisk styrka utökad strategisk kompetens som blir viktig i vår fortsatta expansion. Vi har lagt mycket tid på att utveckla och färdigställa våra produkter. Nu ligger allt fokus på att snabbt bygga upp ett nätverk av återförsäljare runt om i Europa. Även marknader som USA och UAE ligger på vår agenda för framtiden. Vårt tydliga mål är just är att våra produkter ska vara med på världsutställningen i Dubai 2020, säger Kenny Thorén.

Läs också

( 15 st )

Läs mer om dessa ämnen

Eskilstunanäringsliv

Mest delat denna vecka

Relaterat