Volvo CE, med stor verksamhet i Eskilstuna, gjorde en vinst på 2,9 miljarder första kvartalet, en ökning med 79 procent.

Kraftig vinstökning för Volvo CE

Eskilstuna

Den starka utvecklingen för Volvokoncernen fortsätter. Det gäller inte minst för Volvo CE med stor verksamhet i Eskilstuna, som redovisar en vinst på 2,9 miljarder kronor för det första kvartalet.

AB Volvo vinst ökar rejält och orderingången fortsätter att stiga.

– Vi gör ett bra kvartal. Vi har mycket bra efterfrågan som gör att vi har ett stort tryck på oss, säger vd:n Martin Lundstedt till TT.

Vinsten före skatt ligger på 7 727 miljoner kronor för första kvartalet vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,3 procent. Det kan jämföras med vinsten på 6 245 miljoner kronor samma period året före. Omsättningen ökade med 16 procent till 89,1 miljarder kronor.

Trots de starka siffrorna backade Volvoaktien rejält på Stockholmsbörsen då analytikernas förväntningar på resultatet låg högre än utfallet. Vid 16-tiden hade aktien gått ner med 3,8 procent.

För Volvo CE:s verksamhet med anläggningsmaskiner fortsätter det senaste årets starka marknadsutveckling.

Under de tre första månaderna steg vinsten med 79 procent till knappt 2,9 miljarder kronor. Rörelsemarginalen hamnade på 13,8 procent.

– Vi har några riktigt bra kvartal bakom oss och det här är ett av de högsta någonsin när det gäller lönsamhet och marginaler. Det är mycket tack vare att vi lyckats hantera volymökningarna på ett bra sätt samtidigt som vi jobbat hårt med att få ner kostnaderna under många år, säger Anne Bast, kommunikationschef Volvo CE Eskilstuna.

Nu går också i princip samtliga marknader bra för Volvo CE. Den europeiska marknaden växte med tio procent och den nordamerikanska med 21 procent jämfört med samma period i fjol.

– Den är en stark efterfrågan. Globalt ökar vi prognoserna och de tunga marknaderna i Europa tuffar på i en stabil takt, säger Anne Bast.

Orderingången inom Volvo CE steg med 37 procent och med 29 procent på lastbilssidan. Den fortsatt höga orderingången inom AB Volvo kan innebära risker för flaskhalsar i produktionen vilket Martin Lundstedt ser som den stora utmaningen för bolaget framöver.

– Vi ser fortfarande en orderingång högre än leveranser. Vi ser starka signaler i Nordamerika och Asien. Här gäller det att vara beredd men också ta tillvara på de goda förutsättningarna, säger han till TT.

Några flaskhalsproblem ser inte Anne Bast vad gäller Volvo CE.

– Nej, de har vi kunnat hantera. Dessutom kanske vi kommer att trampa upp kapaciteten i någon fabrik för att möta efterfrågan. Och i Eskilstunafabriken är det full fart framåt, det tuffar på bra.

Läs mer om dessa ämnen

VolvoNäringsliv