Allt fler lastbilssläp tar tåget

Trafikverkets förslag på ny tidtabell 2020 ogillas av det kommunala logistikbolaget. "Tilliten till järnvägstransporter hotas".

Sedan en tid kommer sju tåg i veckan från Trelleborg/Malmö fyllda med lastbilssläp.

Sedan en tid kommer sju tåg i veckan från Trelleborg/Malmö fyllda med lastbilssläp.

Foto: Peter Larsson

Eskilstuna kommun2019-10-19 07:21

Det en av de första dagarna i oktober och klockan visar 05.10. Det är två grader varmt och kolsvart när ett drygt 600 meter långt godståg från Trelleborg viker av från Svelandsbanan och backas in på kombiterminalen i Folkesta. 

Vissa tolkar det taktfasta dunket från vagnarna som ljuv musik för hela Eskilstuna, Sverige och miljön. 

Vagnarna är lastade med trailers (lastbilssläp) som inom några timmar kommer att ha lyfts av tåget och hämtats av dragbilar för levererans till slutkunder. Till kvällen kommer vagnarna åter vara fyllda och tuffa söderut.

Sju såna, så kallade trailertåg,  som ersätter totalt cirka 500 vägtransporter, kommer varje vecka sedan en tid till kombiterminalen i Folkesta och på det kommunala logistikbolaget känner man att verksamheten har medvind.

Pär Svensson är logistikutvecklare på Eskilstuna Logistik och Etablering AB.

– Jämför man september i år med september i fjol så har trailertågen från Trelleborg/Malmö ökat med 25 procent, säger han.

Tågoperatören TX Logistik började för några år sedan med att köra tre turer med trailers till Eskilstuna från Trelleborg via Malmö, men ökade snabbt till fem. Sedan våren 2018 har bolaget lagt till ett sjätte, och nu ett sjunde tåg per vecka.

Utöver den ökande andelen lastbilssläp bidrar ett avtal med Göteborgs hamn med containertåg fem dagar i veckan. Green Cargo, som är störst i Sverige men minst på terminalen, kommer med en till tio vagnar per dag. 

– Vi ser en klar tendens till att alltmer landsvägstrafik letar sig upp på tåg. Det skulle kunna vara betydligt mer men då gäller det också att ha en bra produkt. Tågen måste komma och gå vid rätt tidpunkt för att vi ska kunna konkurrera med landsvägstransporterna, säger Pär Svensson.

Kombiterminalen i sin nuvarande form invigdes 2011 och har, enligt Pär Svensson, kostat cirka 200 miljoner kronor. Investeringen beskrivs i dag som mycket lyckad trots att verksamheten i sig inte genererat en enda krona i vinst. Indirekt är den dock ovärderlig.

– Vi tackar dem som tänkte till och gjorde det rätt och ordentligt från början. Det finns möjligheter att bygga fler spår och blir det trångt på terminalen så får man skaffa ytor runt omkring. Spårmässigt och hanteringsmässigt skulle vi kunna klara dubbla volymen mot i dag. Med en 25 procentig ökning varje månad kan det dock bli svettigt, men det vågar vi inte ens drömma om, säger Claes Sörman, teknisk chef på logistikbolaget.

Trots att Eskilstunas logistiska företräden hyllats är dock allt inte frid och fröjd. Den växande godsvolymerna på tåg är nämligen under hot sedan Trafikverkets tidtabellsförslag för 2020 lagts fram.

– I dag kommer tåget hit 5.09. Nästa år är förslaget att det ska komma 6.26. Och tåget som i dag avgår till Trelleborg/Malmö 21.12 ska avgå nästan 40 minuter tidigare. Då kanske godset inte hinner med och då väljer man att köra på väg istället. Risken är att de sju tågen blir sex, eller fem igen, säger Pär Svensson.

 – Skulle vi få behålla tidtabellen så är ett åttonde tåg inte långt borta. Tåget är fullt i båda riktningarna och det driver på volymerna, inflikar Claes Sörman.

För närvarande pågår en diskussion mellan operatören TX och Trafikverket om tidtabellen.

– Vi stöttar TX. Vi måste kriga på och förklara att vi, kunderna och miljön kommer att förlora på det här och att tilliten till järnvägen som en bra transportlösning ifrågasätts. Skulle man lägga ner en sån här linje så kommer det att ta 15 år innan någon törs göra det igen. 

Den enorma trucken som enkelt lyfter av trailers klarar att lyfta cirka 40 ton och kan stapla fem containrar på höjden. Bara 20 procent av trailerflottan är lyftbar.  Resten kan bara transporteras på väg.
Den enorma trucken som enkelt lyfter av trailers klarar att lyfta cirka 40 ton och kan stapla fem containrar på höjden. Bara 20 procent av trailerflottan är lyftbar. Resten kan bara transporteras på väg.
Eskilstuna kombiterminal

Ägs av Eskilstuna kommun via Eskilstuna Logistik och Etablering AB.

Drivs av M4.

Arrendet är på cirka 1,8 miljoner kronor per år. 

Är en av Sveriges största kombiterminaler volymmässigt, med cirka 80 000 lyft under 2018.

Utgör tillsammans med logistikparken i Kjula logistikbolagets främsta tillgång.

Karta: Kombiterminal
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!