– Vi har en miljon ordrar per år och skulle kunna köpa en låda som rymmer vilken som helst av våra produkter. Men då blir det väldigt mycket luft och fler transporter. Vi vill nu göra tvärtom, mindre förpackningar och mindre transporter, säger Marcus Johansson, huvudansvarig för logistik och operativ chef på Nordicfeel och Eleven.

Nordicfeel och Eleven, med den gemensamma huvudägaren Verdane, har startat en satsning som kallas No air e-commerce. Den går ut på att hitta smartare förpackningar till deras produkter.

Vem kom på den här idén?

– Vi har jobbat med många olika storlekar under flera år. Vi har haft en dialog med Postnord under en längre tid och i våras började vi jobba hårdare för hållbara transporter. Då kom jag på den här idéen. Vi vill bygga ett varumärke som gör det lättare att jobba med, både internt och för kunder.

Med mindre luft i paketen blir så även paketen mindre och fler ryms i varje transport till kunderna. Sju nya olika varianter på kartonger har framtagits och en åttonde storlek är på gång.

Hur har ni kommit fram till de nya storlekarna på paketen?

– Storlekarna är anpassade efter våra ordrar, i snitt 2,3 artiklar per order. Sen är de även anpassade för våra transportörer, så att paketen inte blir skrymmande i onödan. Vi letar fortfarande efter den optimala lådan som får plats med så många ordertyper som möjligt, utan att den blir för stor.

För de allra minsta varorna finns det en liten vadderad låda.

Vad får plats i det minsta paketet?

– Det minsta paketet är en 30 millimeter liten låda som rymmer till exempel en ansiktsmask eller en sminkpenna.

Mindre förpackningar gör även att fler paket hamnar direkt hemma i kundernas brevlåda, i stället för att levereras till ett utlämningsställe. Beräkningar som gjorts visar att de nya storlekarna på paketen sparar 300 lastbilar per år för att leverera samma mängd paket.

Paket från e-handlare har varit onödigt stora med mycket luft i under många år.

Hur kommer det sig att paketen blir mindre först nu? 

– Många e-handlare har för stora lådor i förhållande till produkten. Har man en storlek på lådan så kan man köpa många lådor till ett bättre pris. Med flera storlekar på paketen blir det mindre antal inköp av varje storlek och ett dyrare pris totalt, så det är helt klart en kostnadsfråga. Vi gör det här nu för att minska på luften i paketen och det är förhoppningsvis startskottet inom hela branschen.