August Lundh har levererat hushållsprodukter sedan 1921. Företaget tog på 1950-talet fram Visseljohannan som är en kaffepanna som visslar när vattnet kokar. 2001 blev August Lundh uppköpt av Mälarplast AB.

– August Lundh hamnade mer och mer i ett lågprissegment med sina produkter, inklusive Visseljohannan, säger vd Peter Wall och fortsätter:

– 2008 fick vi även chansen att köpa Malko som hade ett stort sortiment av glas, tallrikar och brickor som Mälarplast tillverkade på lego. Malko och August Lundh hade ungefär samma kundgrupper så vi gjorde om August Lundh till en helhetsleverantör av köksutrustning i stället för att vara en kastrullfabrik.

Artikelbild

| Helena Karlsson som sälj- och marknadskoordinator.

2009 fick August Lundh via Mälarplast ett kontrakt med SAS som omfattade flygbolagets utrustning till flygcatering, bland annat den prisbelönta SAS-kannan. 2016 inleddes ett strategiskt partnerskap med två andra producenter av plastprodukter i Europa, belgiska Roltex och brittiska Harfield. Partnerskapet går under namnet European Partners in Quality, EPIQ.

– Vi har femfaldigat vårt produktutbud tack vare samarbetet. Vi har agenturen på deras produkter och de har agenturen på våra. Vi säljer alla de här produkterna i Norden, säger Peter Wall.

August Lundh har lagt ut lagerhanteringen på Pihls i Eskilstuna och förstärkt sin marknadsorganisation kraftigt. Nyanställningar har gjorts i form av Alberto Bonnet som försäljningsdirektör, Helena Karlsson som sälj- och marknadskoordinator och Allan Harvey från Skottland som internationell key account manager.

Det senaste tillskottet är HibikiHanzawa från Japan som till att börja med ska vikariera för Helena Karsson under en period för att sedan förhoppningsvis kunna få en fast anställning.

Artikelbild

| Hibiki Hanzawa från Japan är nyanställd på företaget.

Verksamheten bedrivs i fabriken på Hejargatan 14 i Vilsta industriområde där även Mälarplast har sin fabrik. Exempel på produkter är tallrikar, tillbringare, glas och dryckesbehållare. Bland slutkunderna finns bland annat skolor och äldreboenden.

– Där är det fördelaktigt att använda våra hållbara produkter av plast, säger Helena Karlsson.

I Sverige säljs produkterna bland annat genom grossisterna Martin & Servera och Menigo.

– I år kommer vi att stänga på någonstans 16-17 miljoner kronor. Det är en rätt så hyfsad tillväxt. Nästa år sätter vi ribban på en bit över 20 miljoner kronor, säger vd Peter Wall.

Försäljningen har framför allt ökat när det gäller produkter som August Lundh köper in från sina europeiska EPIQ-partners.

– Vi har Roltex som tillverkar plastbrickor. De har också tagit fram laminatbrickor som är tillverkade av återvunnet papper, säger Helena Karlsson och fortsätter:

– Det har breddat vårt ubud. Det har gjort oss till en mer attraktiv återförsäljare med lite snyggare produkter. Tidigare har vi varit ganska nischade på offentlig sektor. Vi har förknippats med skolköket sedan kastrullernas tid. Nu har vi flyttat ut i matsalen.

August Lundh har en ambition att vara branschledande inom miljö och hållbarhet. Ett projekt som ännu är i sin linda handlar om att hyra ut plasttallrikar till skolbespisningar. När tallrikarna blir repiga ska Mälarplast smälta ner dem och tillverka nya av samma material som sedan skickas tillbaka till skolorna.

– Flen och Eskilstuna har tecknat på ett första testkontrakt, säger Peter Wall.