Ett hav av goodiebags omger den vackra buketten med liljor i salongens mitt. Förutom åsynen av dessa möts fredagens kunder av ett speciellt budskap – alla intäkter går till välgörenhet.

– Vi jobbar och kunderna swishar varenda krona till Cancerfonden, Suicide zero eller Operation smile, säger Susanne Lindgren som arbetat på salongen i närmare 30 år. 

Tillsammans med de andra delägarna, Sofia Gustafsson och Manuela Milevoj, samt konsulten Tomas Carlén och lärlingen Clara Gustafsson firar hon att Hallberts salong i dag funnits i 85 år. Salongen grundades 1934 av Peter Walter Hallbert och gick sedan i arv i tre generationer. I dagens toppmoderna salong, där inredningen går i sobert vitt med inslag av guld finns traditionen ständigt närvarande. Neonskylten utanför ingången är original och de svartvita kvinnoporträtten som dominerar en hel vägg visar frisyrer från ett halvt sekel. 

Artikelbild

| Neonskylten vid ingången är original.

– Min kund Lenah är dotter till grundaren. Hon är över 80 år, kommer in varje fredag och tvättar och lägger håret. Det är fantastiskt, säger Sofia Gustafsson.

Deltagartrion känner en stolthet i förvalta traditionen, dess känsla och historik.

– Vi har alltid haft fin och stark kundvård och hållit hög kvalité. Det är exklusivt och prisvärt. 

Likaså är vidareutbildning viktig, då som nu.

Artikelbild

| Sofia Gustafsson uppskattar salongens anor. "Vi vill värna om den omhändertagande och lyxiga känslan".

– Vi vill utvecklas och åker ofta på utbildningar, både i Sverige och internationellt, säger Manuela Milevoj.

De visar en klippbok vars innehåll sträcker sig ända till 1940-talet. Där kan man läsa att "en fräsch hy samt en charmfull frisyr ger kvinnan på vårpromenad säkerhet och elegans".

Artikelbild

| För Manuela Milevoj är det viktigt att ständigt utvecklas."Vi åker ofta på utbildningar, både i Sverige och internationellt".

I dag står det välvårdade, tjocka och fylliga håret i fokus.

 – Det har varit mycket axellängd nu, det som man kallar för lob – en lång bob, berättar Sofia Gustafsson.

Ideal och trender formas i mångt och mycket av det sociala medielandskapet.

– Man har trenderna i mobilen. Kunder visar ofta bilder på kändisar, vanligast är Kim Kardashian, avslöjar Manuela Milevoj.

– Det handlar mycket om psykologi, att avläsa kundens önskemål och vad de egentligen fastnat för när de tittar på bilderna, menar Susanne Lindgren.

Hennes första kund för dagen är Lotten Fowler som kommer in för en klippning och inpackning. Hon har varit salongen trogen sedan 18-årsåldern.

– Jag låter Susanne bestämma klippningen för jag tror att andra ser det man själv inte gör. Och så litar jag på henne.