I tre generationer har det Eskilstunabaserade företaget gått i av, från farfar Nils som började handla med korv och kött på Fristadstorget, till pappa Gunnar och vidare till Marie.

Från och med den 1 mars har ägarskapet officiellt lämnat familjen när den 37-årige produktionschefen Andreas Gisselfeldt tar över till 100 procent som VD och ägare.

– Det känns jättebra. Jag började jobba här 2001, mitt första riktiga arbete efter gymnasiet. Då började jag på paketeringen och har sedan dess jobbat med i princip alla delar av företaget, säger han när Affärsliv besöker fabriken på Vilsta industriområde.

Artikelbild

| Totalt åtta anställda driver tillsammans produktionen framåt varje dag.

I lokalerna tillverkas varje dag över ett ton korv. Totalt blir det drygt 165 ton korv och pastej på ett år.

Företaget har fått många topplaceringar i Chark-SM för sina produkter, och Marie Larsson fick 2010 en Eskilsstatyett. 2015 utsågs hon till årets företagare i Sörmland och 2016 fick hon Eskilstuna kommuns förtjänstmedalj. Förra året vann hon även Affärslivspriset på Eskilstunas näringslivsdag.

Med andra ord är det stora skor att fylla för Andreas Gisselfeldt, som trots VD-titeln behåller sin tidigare roll som produktionschef.

– Jag känner inte någon press att jag behöver prestera för att vinna priser. Jag vill fortsätta driva företaget framåt till nya möjligheter med resten av personalen, för vi gör det här tillsammans, säger han.

Artikelbild

| Falukorv i sitt klassiska röda "skal".

Marie Larsson berättar att hon tog beslutet att sluta nyligen, men att tanken har funnits betydligt längre.

– Jag har vuxit upp i entreprenörsmiljön och sett en del personer som jag tycker tog felaktiga beslut, som stannade kvar på sina företag för länge och drev dem i botten innan de släppte taget. Jag har alltid tänkt att jag inte ska göra så, utan försöka sluta när jag det har gått dit jag vill.

Artikelbild

| Produktionschefen Andreas Gisselfeldt tar över och blir VD och ny ägare för Mälarchark.

Valet av efterträdare föll naturligt på kollegan Andreas som hon jobbat med i nästan 20 år.

– Jag är inte lika hungrig som jag var för ett antal år sedan. Mattar drivet av ska man inte vara kvar. Det kändes svårt för mig att ladda om med tid och pengar för ytterligare en tio- till femtonårsperiod. Samtidigt var Andreas väldigt sugen på att få fler utmaningar i sitt liv, medan jag ville ha färre, säger hon.

Marie Larsson har två döttrar, varav 29-åriga Hanna har jobbat inom företaget i fyra år med sälj och marknad. Hon har i stället valt att starta ett eget bolag i en annan bransch.

– Vi har pratat om det hemma och resonerat om någon i familjen skulle ta över, men vi kom fram till att det inte var ett bra alternativ. Hanna ville göra något annat och jag tycker inte att man ska tvinga på sina barn något de inte vill göra, säger Marie Larsson.

Vad ska du själv göra nu?

– Det har jag inte riktigt planerat ännu. Det har gått väldigt fort nu på slutet, jag måste landa i det här först. Sen är jag ju företagsam, så får jag långtråkigt får jag väl göra något annat, säger hon.

Du har varit här sedan 1990-talet. Hur har resan varit?

– Det var ett helt annat bolag då. När jag tog över hade vi inte så mycket att komma med. Vi hade fina recept och en tradition, men vi hade ingen större lönsamhet. Det var väldigt mycket hårt jobb de första åren för att överleva, säger Marie Larsson.

Från att ha legat på en omsättning på cirka tre miljoner kronor om året när hon tog över som VD, landade omsättningen förra året på cirka 15,5 miljoner kronor.

– Jag känner att jag har byggt bolaget till det som det är i dag. Det har varit jätteroligt också. Jag är jätteglad över våra kunder som går hem och lagar vår mat till deras familj. Det är fantastiskt, jag är otroligt stolt över det, säger hon.

Andreas Gisselfeldt berättar att hans ambition är att företaget ska vara öppet för förändring och att hänga med i den dynamiska matbranschen, som hela tiden ändrar sig med.

Inte minst den pågående hållbarhetstrenden där allt fler svenskar äter mindre kött och vill se en mindre negativ påverkan på miljön.

– Jag vill att vi ska ha en betydande roll kring djurvård och miljöfrågor. Vi ska inte vara rädda för att förändras. Om tio år tror jag att vi kan ha en omsättning på 25 miljoner kronor, det är inte omöjligt. Då krävs det fler ben att stå på. Kanske kan det vara blodpudding eller vegetarisk korv på svenska råvaror, säger han.

Är du trött på korv?

– Nej, det är jag inte faktiskt. Det brukar bli någon gång i veckan, säger han leende.

I framtiden kan en flytt till större lokaler bli verklighet i takt med att verksamheten växer, men det råder ingen tvekan om var produktionen ska ligga.

– Vi ska finnas kvar i Eskilstuna, det är självklart, säger Andreas Gisselfeldt.