• Bo och Johan Eriksson på Norrby Marin som har fått högst betyg i bemötande, service och kvalitet. Foto:
  • Norrby Marin, med Johan och Bo Eriksson, bedriver försäljning, service och reparationer av båtar och motorer. Foto:
1/

Norrby Marin i Eskilstuna blev Årets marinverkstad 2018

Eskilstuna

Norrby Marin har utsetts till Årets marinverkstad 2018.

– Jättekul att höra att kunderna är nöjda, säger delägaren Johan Eriksson.

Norrby Marin är ett företag med inriktning på försäljning, service och reparationer av båtar och motorer. Företaget ligger i Björsund vid Mälaren norr om Eskilstuna.

Utmärkelsen Årets marinverkstad delas ut av försäkringsbolaget Svedea. Den 15 oktober meddelade Svedea att priset i år går till Norrby Marin vars kunder gett företaget högst betyg i bemötande, service och kvalitet. Fler än 1 800 konsumenter har tyckt till i en webbenkät med frågor om service och kvalitet.

– Eftersom vi har haft fokus på framför allt försäljningen är det roligt att få en bekräftelse på att vi har en välfungerande verkstad också. Det blir väldigt slitigt under vårsäsongen och man tycker inte alltid att man räcker till, men det är ju jättekul att höra att kunderna är nöjda med det arbete man gör, säger Johan Eriksson.

Företaget startades på våren 2011 av Johan Eriksson och hans far Bo Eriksson.

– Det var framför allt ett intresse från min sida. Jag har alltid gillat båtar och att skruva, säger Johan.

Bo Eriksson driver även ett modellsnickeri. Norrby Marin har utvecklats snabbare än vad grundarna hade trott.

– Första året hade vi en omsättning på under miljonen. Förra året låg vi på runt 12 miljoner i omsättning, säger Johan Eriksson.

En förklaring till framgången är att företaget ligger en bit utanför Stockholm och därför kan hålla lite lägre priser på försäljningen av nya båtar och motorer. En annan bidragande orsak är att företaget kan utföra både motorreparationer och plastreparationer. Ytterligare en framgångsfaktor är möjligheterna att marknadsföra sig på internet där Norrby Marin använder sig av sin webbsida, Google-annonser och Blocketbutiken.

– Båtbranschen är ganska konservativ. Vi har försökt att jobba på ett lite modernare sätt än vad många andra gör vad det gäller marknadsföring. För några år sedan hade det kanske varit svårt att driva en sån här verksamhet så långt utanför Stockholm. I dag ser vi att vi når kunder i hela landet med internetmarknadsföring, säger Johan Eriksson.

Norrby Marin har många återkommande kunder.

– Vi har försökt att jobba väldigt hårt med kundservice. Nöjda kunder är a och o för oss. Många kunder som har köpt sin båt här återkommer för service och vinterförvaring.

Norrby Marin fick även mycket att göra i somras tack vare det fina vädret. Många var ute på sjön, vilket även medförde att antalet grundstötningar ökade.

– I och med det har vi fått mycket försäkringsjobb och reparationer.

Företaget har fått utöka sina lokalytor för att klara av den snabba tillväxten. Det är dock fortfarande bara Johan och Bo som arbetar i verksamheten.

– Det blir väldigt mycket jobb i perioder, speciellt när det är ganska säsongsbetonat. Vi har valt att inte anställa någon extra i dagsläget. Om vi hade anställt någon hade det kanske varit möjligt att utöka ytterligare.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Framtidsplanerna är att gå vidare i de här spåren och att fortsätta att växa i den takt vi känner att vi klarar av.

Johan Eriksson menar att båtbranschen efter några goda år kan vara på väg mot en lågkonjunktur.

– Det har varit många i branschen som vuxit lite för fort och gått på en nitlott när det börjar vara sämre tider för båtförsäljningen, säger han.

– Vi på Norrby Marin fortsätter med en kombination av försäljning och verkstadsjobb. Skulle försäljningen börja gå lite sämre kan vi ta igen det på verkstadssidan.

Läs också

( 15 st )

Läs mer om dessa ämnen

EskilstunaBåtFritidsbåtarnäringsliv
Relaterat