– Det går bra. Förra året växte vi med cirka 100 procent. Vi märker fortfarande av att det är högkonjunktur. Man märker en stadig uppgång hela tiden. Vi vill självklart fortsätta att växa, säger Patrick Bihler, kontorschef/branch manager på Randstad i Eskilstuna.

Randstad bedriver verksamhet inom bemanning, rekrytering och omställning. Företaget fördubblade förra året antalet konsulter till en bra bit över 300. Lokalerna på Kungsgatan 18 i centrum räckte inte längre till och företaget bestämde sig för att flytta till en lokal längre upp på Kungsgatan en bit väster om centrum. Den gamla industrilokalen behövde dock renoveras först och Randstad har därför huserat i tillfälliga lokaler på Björksgatan i ett drygt halvår.

Den andra veckan i maj togs de nya lokalerna i bruk och den 24 maj är det officiell invigning. Det blir bandklippning och ett lunchseminarium om employer branding som handlar om hur företag uppfattas som arbetsgivare.

– Det är arbetstagarens marknad i dag. Det är kompetensbrist inom flera områden. Då gäller det att tänka på vad man har att erbjuda, inte bara på vad man vill ha, säger Patrick Bihler.

Den gamla industrilokalen har byggts om till ett modernt kontor med vitmålade väggar. Mötesrummen har glasväggar med profiler i svart stål. Det industriella arvet gör sig även påmint genom att man låtit traverser sitta kvar i taket.

Den nya lokalen är 400 kvadratmeter stor, vilket innebär att den är nästan dubbelt så stor som den gamla lokalen i centrum. Randstad hyr lokalen av Blokk Fastighetspartner. I dag har Randstad cirka 350 konsulter och 15 internt anställda.

– Det är allt från Volvo här i Eskilstuna där vi har en stor konsultlösning till Pfizer i Strängnäs och Alfa Laval. Allt från industri, lager till kvalificerade kompetenser inom IT, ekonomi, HR, säger Patrick Bihler.

– Det finns självklart många andra duktiga bolag också som kan erbjuda bemanning, rekrytering och omställning, men vi kan addera andra värden, till exempel hur man kan tänka för att attrahera nya medarbetare. Vi jobbar även med rättvis rekrytering och hållbarhetsarbete.

Kontoret på Kungsgatan 78 är uppdelat i en del för internt anställda och en del där kandidater, konsulter och kunder kan nätverka. Den öppna delen består av en stor mötesyta och flera mindre samtalsrum och konferensrum.

– Det ska vara som en öppen plats där man känner sig välkommen och kan komma in för att få hjälp helt enkelt. Man kan komma in spontant och ta en kaffe. Vad vill du göra? Vad vill du vidare till? Vad har du för drömjobb? Hur kan vi Randstad hjälpa dig vidare i din karriär?

Patrick Bihler har varit branch manager/kontorschef för Randstad sedan i december. Han har tidigare jobbat drygt fem år på ett annat företag i branschen.

– Det är spännande att få vara en del av Randstad. Resan som företaget gjorde här i Eskilstuna förra året var en riktig raket. Nu gäller det att ta den vidare.