Sök mönsterskydd tidigt

Affärsliv
Med ett skyddat varumärke får ingen ta ett namn som ens liknar ditt. Det är också ett krav för att du ska kunna licensiera ut din produkt eller tjänst. Men många små och medelstora företag avvaktar, trots att skydd leder till bättre affärer.

Se ditt varumärkesskydd som en försäkring. Med ett varumärke har du rätt att använda ditt skyddade namn exklusivt.

I Sverige tar det ungefär ett halvår att få sitt varumärkesskydd godkänt, berättar juristen Maite Eriksson.

– Du har också rätt att hindra andra från att inte bara ta identiska namn utan också de som liknar ditt namn, säger Maite Eriksson, vid juristbyrån Varumärkesombudet.

– Det är viktigt ur köpsynpunkt. Då vet den som handlar vems vara den får. Som säljare är det inte så kul att bli förväxlad.

– Jag förmodar att företagen inte tror att det är så viktigt. Det är många saker som man ska göra först – administration och lagar att sätta sig in i – och då tänker de flesta att varumärkesskyddet får vänta tills företaget har växt sig stort, tills varumärket är känt.

– Men då är problemet att det kan vara för sent. Någon annan kan ha skyddat något liknande som du har, och då är det väldigt synd om man har registrerat domännamn, skapat hemsidor och reklammaterial och sedan inte kan använda namnet.

– Antingen till ett ombud som mig, som hjälper till. Om man är väldigt säker på sig själv så kan man vända sig till PRV direkt.

– Tar man hjälp av ett ombud kostar det ungefär 5 000 kr för en svensk registrering i en klass. Det skiljer mellan stora och små byråer. Vi vänder oss till mindre och mellanstora företag, och har priser därefter.

– Börja med att göra en egen undersökning först. Har någon till exempel registrerat ditt domännamn? Finns det liknande namn på samma sorts produkt? Om du är ensam med ditt varunamn ska du registrera det med en gång. Gillar man sitt namn, så är det synd att någon annan tar det bara för att du missat att varumärkesskydda det. Tänk på att det tar lång tid att få registreringen godkänd, i Sverige tar det ungefär ett halvår.

– Mycket blir enklare med ett varumärkesskydd. Många gånger vill man se att det finns varumärkesskydd för att sluta samarbetsavtal. Och om man vill licensiera ut sitt varumärke, till exempel om man växer, så bör namnet vara skyddat.