Det ska vara enkelt att få vård

Sjukvården är det viktigaste i Sverige – det håller de flesta med om. Det ska vara enkelt att få vård när man är sjuk. Men allt för många vittnar om att det inte är så.

Debatt2013-03-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sjukvårdens komplexitet är ett stort hinder för många att få den vård de behöver utan onödig väntan. Patienter får vänta orimligt länge på akuten, andra får höra att de egentligen har gått fel.

Sjukvården borde vara utformad efter patientens behov men det är den inte. Organisatoriska behov av system har tillåtits gå före den enskildes behov av att enkelt få vård. Patienter med stora behov, kanske har de flera sjukdomar samtidigt, bollas ofta fram och tillbaka mellan vårdcentralen och sjukhuset. Ingen har ett helhetsansvar.

Ofta är det patienten eller dennes anhöriga som måste veta sina egna behov för att få dem tillgodosedda. Det finns ett ordspråk som säger: Du måste vara frisk för att orka kämpa för den vård du behöver när du är sjuk.

Patienten blir lidande för att kliniker, som kanske ligger vägg i vägg, inte kan enas om vem som är ansvarig. Tyvärr underlättas det inte av ett ekonomiskt system som gör varje patient till en kostnad. Det är bäst att skicka patienten till någon annan som får ta den kostnaden. På det viset är sjukvården inte optimerad för patienten.

Inte heller är det lätt att komma i kontakt med vården. I stället för att få prata med en levande människa när du vill boka tid möts du ofta av en automatisk telefonsvarare. Det är bara sjukvården och Hollywood som har en telefonsvarare som främsta kommunikationsmedel – ring inte oss, vi ringer dig …

Det krävs ett nytänkande för att göra det enklare för patienten att söka vård. Ett av våra förslag är att införa en form av vårdcentral i anslutning till akuten så att ingen ska mötas av orden: Du har gått fel. Det är dags för sjukvården att bygga en organisation efter patienternas förutsättningar och ta emot dem där de är.

Ett annat förslag är att avskaffa telefonsvararna inom sjukvården. Låt sjukvårdsrådgivningen, 1177, ta över landstingets telefoner och tidbokning. De är kvalificerade sjuksköterskor som kan ge råd om egenvård och behandling samt boka tid. Låt därmed också personalen på våra vårdcentraler möta patienter i stället för att sitta i telefon.

Det krävs också särskilt stöd till de patienter som besöker vården oftast. Det är en liten grupp som besöker sjukvården mycket ofta och många av dem är äldre. Vi har länge förordat att sjukvården inför så kallade vårdlotsar som hjälper dem att komma rätt. Det är nu på väg att bli verklighet och införs snart på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

Vi föreslår också att patienter med många läkemedel ska erbjudas telefonsupport och bli uppringda så ofta som det behövs för att det ska bli rätt med alla mediciner.

Vården är en av samhällets mest grundläggande pelare. När man blir sjuk ska vården finnas där. Med Moderaterna blir det enkelt, snabbt och säkert att få vård.

Magnus Leivik (M)
Gruppledare

Gustaf Wachtmeister (M)
Vice gruppledare

Läs mer om