NÀr det kommer till stora ekonomiska beslut, som att teckna lÄnga hyreskontrakt, Àr det viktigt med transparens och att vi politiker fÄr se de underlag som stödjer förvaltningens förslag till beslut.
Det handlar om hur dina skattepengar ska anvĂ€ndas pĂ„ bĂ€sta och mest kostnadseffektiva sĂ€tt. De styrandes politiska beslut ska vara genomtĂ€nkta â Ă€ven pĂ„ lĂ„ng sikt.
Anledningen till det hÀr debattinlÀgget Àr att vi under det senaste mötet med socialnÀmnden (SN) i StrÀngnÀs stod inför faktum att ge kommunens fastighetsbolag SFAB klartecken till att initiera en hyresförhandling med en stor fastighetsÀgare som valts ut gÀllande en ny lokal till hemtjÀnsten.
Bakgrunden till detta Àr kommunens byte av system för hemtjÀnsten frÄn lagen om valfrihetssystem (LOV) till lagen om offentlig upphandling (LOU).
Budet som lÄg pÄ bordet var en hyreskostnad pÄ 2 400 SEK/kvm/Är och ett 10-Ärigt kontrakt. Alla kostnader var dessutom inte ens inkluderade.
I dag kostar hemtjĂ€nstens lokaler cirka 1 700 SEK/kvm/Ă„r i genomsnitt. Ăkningen Ă€r en hyreshöjning per kvadratmeter pĂ„ 40 procent i ett slag.
Argumenten som lades fram för att detta förslag skulle vara fördelaktigt var att det fanns samordningsfördelar med verksamheten hÀlsa- och sjukvÄrd dÄ önskan Àr att placera bÄda i StrÀngnÀs pÄ samma stÀlle.
Skillnaden mellan att hyra en 3 000 kvm stor lokal (som den totala ytan handlar om hÀr) med en hyra pÄ 1 700 kronor och 2 400 kronor i tio Är Àr 51 miljoner mot 72 miljoner, alltsÄ en skillnad pÄ cirka 21 miljoner kronor pÄ 10 Är i dagens penningvÀrde.
Merkostnaden kan tyckas marginell utifrÄn perspektivet att socialnÀmnden omsÀtter cirka 900 miljoner kronor Ärligen. Men alla kostnader rÀknas. Speciellt som socialnÀmndens underskott för Är 2023 troligen hamnar runt cirka 35 miljoner kronor och att socialförvaltningen aktivt arbetar med att spara.
SocialnÀmndens ansvar tÀcker mÄnga omrÄden och vi ser en ökning av kostnader för barn och ungdomar som riskerar att hamna i de gÀngkriminellas hÀnder. SÄ socialnÀmndens kostnader snarare ökar Àn minskar.
En frÄga som man som skattebetalare och politiker ocksÄ stÀller sig Àr; hade kommunledningen kunnat göra en konsekvensanalys innan man sjösatte det nya LOU och vÀntat med övergÄngen till 2027, nÀr nuvarande hyreskontrakt gÄr ut?
Och var inte en av anledningarna att byta frÄn LOV till LOU att kommunens egen hemtjÀnst brottades med för höga kostnader?
Det finns anledning till att vara kritisk till det underlag som presenterades för nÀmnden.
Lokalpartiet (före detta StrÀngnÀspartiet) lÀmnade tillsammans med Kristdemokraterna dÀrför in ett yrkande om Äterremiss i Àrendet dÀr vi ville se vilka andra fastighetsÀgare som tillfrÄgats och vilka andra alternativ som har utretts.
VÄr Äterremiss röstades ned. Förslaget som lÄg pÄ bordet bifölls och röstades dÀrmed igenom.
LÄt oss hoppas att det Àr tuffa förhandlare i den kommande hyresförhandlingen.
Marie Ericsson Drotte
Ledamot i socialnÀmnden
Gruppledare Lokalpartiet (fd StrÀngnÀspartiet)
Nicole Falkgrim
Ledamot socialnÀmnden
Kristdemokraterna