Etableringslotto – ett spel som fĂ„ kommuner vinner

Vissa kommuners satsningar pÄ nÀringslivsutveckling för tankarna till spelmissbrukares högrisksatsningar för att bli rika snabbt, skriver Företagarnas regionchef i Sörmland Thomas Byström.

Vissa kommuners satsningar pÄ nÀringslivsutveckling för tankarna till spelmissbrukares högrisksatsningar för att bli rika snabbt, skriver Företagarnas regionchef i Sörmland Thomas Byström.

Foto: Företagarna

Debatt2023-12-28 05:02
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

StrÀvan efter vÀlstÄnd Àr nÄgot de flesta samhÀllsaktörer har gemensamt. Individer, företag och kommuner förenas i ambitionen att öka sina intÀkter och tillgÄngar för att bygga upp en ekonomisk trygghet som gör dem bÀttre rustade för de tuffare tider som kan lura i framtiden.

Som individ kan man frestas att spela pÄ Triss, Lotto eller nÄgot annat hasardspel som lockar med chans till storvinst. Har man tur sÄ blir man miljonÀr till mÄnadsskiftet, men mer sannolikt förlorar man alla pengar man satsat och stÄr Äter pÄ ruta ett. Alternativt sÄ kan man gneta pÄ, spara en del av sin inkomst och investera det i tillgÄngar som i genomsnitt ökar lite i vÀrde för varje Är. Det Àr kanske inte lika spÀnnande som spel och dobbel, men för de flesta ger det mycket bÀttre resultat. Det gÄr inte nödvÀndigtvis fort, men sÄ smÄningom vÀxer mÄnga bÀckar smÄ till en stor Ä!

De flesta svenskar har lyckligtvis förstĂ„tt den hĂ€r dynamiken, de sparar och investerar betydligt mer Ă€n de spelar för. Enligt SEB sparar svenska hushĂ„ll i genomsnitt 5 600 kronor per mĂ„nad. Som jĂ€mförelse spelar svenskar över 18 Ă„r i genomsnitt för knappt 250 kronor per mĂ„nad, enligt FolkhĂ€lsomyndigheten.

Vissa kommuners satsningar pĂ„ nĂ€ringslivsutveckling för dĂ€remot tankarna till spelmissbrukares högrisksatsningar för att bli rika snabbt. De drömmer om att kamma hem storvinsten – att lyckas locka en stor arbetsgivare som etablerar sig i just deras kommun och pĂ„ kort tid skapar hundratals nya jobb. De ”investerar” stort i att hitta och attrahera de dĂ€r arbetsgivarna. De Ă„ker pĂ„ flotta mĂ€ssor, bestĂ€ller dyra utredningar som visar pĂ„ den egna ortens mĂ„nga fördelar och bekostar snygg marknadsföring för att illustrera hur lĂ€mplig deras kommun vore för en större etablering.

Precis som individer som spelar pĂ„ Lotto sĂ„ vinner ett fĂ„tal kommuner faktiskt storvinsten, men de flesta fĂ„r ingenting tillbaka för pengarna de satsat. Precis som för individer finns dock en alternativ strategi som ger betydligt bĂ€ttre resultat – i stĂ€llet för att spela pĂ„ etableringslotto kan kommuner investera i sitt lokala företagsklimat.

I varje kommun finns gott om företagare som kÀmpar varje dag med att utveckla sin verksamhet och skapa nya jobb. Deras anstrÀngningar skapar fyra av fem nya jobb i Sverige och genererar en stor del av kommunernas skatteintÀkter. Medan kommunala tjÀnstemÀn jagar stora etableringar jobbar redan existerande företagare pÄfallande ofta i motvind. De hÀmmas i sina strÀvanden av krÄngliga regler, svÄrighet att hitta arbetskraft med rÀtt utbildning, höga avgifter, bristande dialog, lÄnga handlÀggningstider eller en likgiltig attityd frÄn kommuner och myndigheter.

Att mĂ„lmedvetet och systematiskt arbeta med dessa, och en mĂ€ngd andra smĂ„ och stora frĂ„gor, Ă€r att investera i det lokala företagsklimatet. Och till skillnad frĂ„n att spela pĂ„ etableringslotteriet sĂ„ ger det garanterat avkastning! Avkastningen Ă€r sĂ€llan lika omedelbar och storslagen som en större etablering, men den Ă€r sĂ€krare, och över tid blir den dessutom större. Paradoxalt nog kan det dessutom ge kommunens etableringsarbete en skjuts. Företagare pratar nĂ€mligen med varandra –företagare som Ă€r nöjda med det lokala företagsklimatet Ă€r den bĂ€sta marknadsföring en kommun kan ha för att locka etableringar.

Att göra regelöversyner Àr kanske inte lika roligt eller glamoröst som att mingla med investerare och företagsledare pÄ exklusiva mÀssor. Det Àr emellertid minst lika viktigt, och ger betydligt bÀttre resultat!


Thomas Byström
Regionchef Företagarna Sörmlands lÀn