För fÄ trafikpoliser pÄ vÀgarna i Sörmland

Debattörerna lyfter fram kontroll av yrkestransporter pÄ vÀg som en viktig uppgift för trafikpoliser.

Debattörerna lyfter fram kontroll av yrkestransporter pÄ vÀg som en viktig uppgift för trafikpoliser.

Foto: Fredrik Sandberg

Debatt2020-10-27 05:03
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

För fem Ă„r sedan fanns det 1 200 sĂ€rskilda trafikpoliser i Sverige. I dag Ă€r den summan 250. I polisregion öst, som inbegriper Södermanland, Östergötland och Jönköping, finns det endast 44 trafikpoliser. Spridda över polisregionens alla vĂ€gar, över Ă„rets alla dagar och dygnets alla timmar sĂ„ sĂ€ger det sig sjĂ€lvt att fordonen pĂ„ vĂ„ra svenska vĂ€gar ser alldeles för lite av polisiĂ€r nĂ€rvaro. 

Under de senaste decennierna har godsmÀngderna pÄ svenska vÀgar ökat markant och utan dessa transporter hade hela samhÀllet stannat av. Den polisnÀrvaro som ska upprÀtthÄlla de omfattande regelverk som styr Äkerierna Àr dÀremot nÀrmast obefintlig.

Oavsett var i landet man befann sig var det svĂ„rt att undgĂ„ det i media uppmĂ€rksammade fallet dĂ€r 52 000 skarpladdade patroner stals frĂ„n en parkerad lastbil i Bromölla. Stölden Ă€r förödande dĂ„ bytet under lĂ„ng tid framöver kommer att förse grova kriminella gĂ€ng i Sverige med ammunition, men ur ett bredare perspektiv Ă€r hĂ€ndelsen ocksĂ„ Ă€nnu ett bevis pĂ„ den brist pĂ„ kontroller av lastbilar som sker lĂ€ngs de svenska vĂ€garna. 

Reglerna för att kunna bedriva Ă„keriverksamhet i Sverige Ă€r omfattande och komplexa. Det finns krav pĂ„ utbildning, kompetens och ekonomisk stabilitet för att fĂ„ trafiktillstĂ„nd. Löpande ska planering och genomförande kunna granskas sĂ„ att tillsynsmyndigheterna kan sĂ€kerstĂ€lla att raster och körtid hĂ„ller sig inom tillĂ„tna vĂ€rden. 

Vi har under lĂ„ng tid efterfrĂ„gat skĂ€rpta kontroller av de oseriösa lastbilstransporterna som rullar pĂ„ vĂ„ra vĂ€gar. Det Ă€r i ljuset av det givetvis positivt att regeringen har satt upp ett mĂ„l att antalet polisanstĂ€llda ska öka med 10 000 fram till 2024. Detta mĂ„ste dock ocksĂ„ innebĂ€ra fler nĂ€rvarande och synliga trafikpoliser med god kunskap om hur en effektiv kontrollverksamhet ska bedrivas.

Utredningen som tillsatts med uppdraget att föreslĂ„ Ă„tgĂ€rder för att komma till bukt med problemen Ă€r vĂ€lkommen. Vi förvĂ€ntar oss Ă„tgĂ€rder som frĂ€mjar brottsbekĂ€mpningen, ökar trafiksĂ€kerheten och ser till att det rĂ„der sund konkurrens och goda villkor för alla i Ă„keribranschen. Samtidigt har vi inte rĂ„d att vĂ€nta och vi hoppas dĂ€rför att alla berörda myndigheter gör allt de kan redan i dag. Dialog med företagen i branschen Ă€r ett viktigt första steg. Sverige fick nyligen 52 000 skĂ€l att agera, i Södermanland behövs inte ett enda till. 


Thomas Byström
Regionchef Företagarna Stockholm-MÀlardalen

Ingemar Resare
Regionchef Sveriges Åkeriföretag region öst