HÀr Àr ett demokratiskt hÄl i StrÀngnÀs

Vi ska inte genom beslut underminera den viktigaste av fullmÀktiges processer, nÀmligen den ekonomiska prioriteringen mellan olika nÀmnder. Det skriver VÀnsterpartiets David Aronsson.

Vi ska inte genom beslut underminera den viktigaste av fullmÀktiges processer, nÀmligen den ekonomiska prioriteringen mellan olika nÀmnder. Det skriver VÀnsterpartiets David Aronsson.

Foto: Albin Persson, Johan Nilsson/TT

Debatt2022-06-29 21:06
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tidningen har skrivit om de extra 30 miljoner kronor som ska tillföras den kommunala verksamheten för att en högre skatteprognos inte igen ska medföra att det blir ett högre överskott Àn avsett i slutet pÄ Äret.

Att fÄ ett för högt överskott i en nÀmnd eller en kommun för att det varit vakanta tjÀnster, att ett nytt boende inte driftsatts i tid eller pÄ grund av att ett projekt inte startat som tÀnkt Àr ett grundlÀggande problem. DÄ Àr överskottet ett verksamhetsunderskott.

Om som i detta fall att skatteintÀkterna blir högre Àn budgeterat sÄ kan det vara en effekt av nationell konjunktur som blivit bÀttre Àn tÀnkt eller att kommunen vÀxt med fler invÄnare Àn planerat i budgeten. Det Àr inte lika illa som ett verksamhetsunderskott men det innebÀr förstÄs att skattepengar inte anvÀnts till verksamhet.

Vi i VÀnsterpartiet hade i vÄr flerÄrsplan för 2022 lagt överskottsmÄlet lite lÀgre för att de reserver och buffertar som finns i budgeten inte ska medföra ett för stort överskott ifall de inte anvÀnds. Majoritetens förslag Àr lite att göra som vi, men i efterhand.

Det finns dĂ€remot ett demokratiskt hĂ„l i hur majoriteten vill genomföra fördelningen av resurser. 

I en kommun finns ett enda folkvalt organ, kommunfullmÀktige. NÀmnder, kommunstyrelse och vilka som Àr kommunalrÄd bestÀms av fullmÀktige. KommunfullmÀktige beslutar som direktvalda representanter för invÄnarna om en prioritering av skattepengar. Det sker i enlighet med kommunallagen genom ett beslut om budget med uppdrag till nÀmnderna.

Majoriteten har med de 30 miljonerna gÄtt ifrÄn den demokratiska ordningen. Det förslag som Äterremitterades av en enig opposition i fullmÀktige i juni har nu pÄ efterföljande kommunstyrelsemöte förtydligats men inte Àndrats. Socialdemokraterna och Moderaterna vill ge kommunstyrelsen de 30 miljonerna. DÀrefter ska förvaltningen genom kommundirektören ansvara för att fördela ut dem till olika nÀmnders verksamhet. Det föreföll först som om kommunstyrelsen dÄ skulle anvÀnda sin budget för att finansiera ÄtgÀrder inom andra nÀmnders verksamhet. Som jag förstod det pÄ kommunstyrelsen sÄ kommer det istÀllet medföra en direkt budgetkorrigering för nÀmnderna.

Om det fĂ„r ske sĂ„ hĂ€r, vad hindrar dĂ„ Ă€ndringar av den budget som fullmĂ€ktige beslutat i andra fall? Om vi tĂ€nker oss att de styrande partierna blir överkörda i fullmĂ€ktige pĂ„ grund av att nĂ„gra av deras egna politiker vĂ€grar att stĂ€lla upp pĂ„ situationen i skolan och det slutar med att Barn- och utbildningsnĂ€mnden fĂ„r 30 miljoner kronor mer Ă€n vad de styrande partierna utifrĂ„n förvaltningens beredning vill ge. Är det rĂ€tt om de styrande partierna sen gör en teknisk justering och flyttar tillbaka 30 miljoner frĂ„n Barn- och utbildningsnĂ€mnden till kommunstyrelsen?

Att extrapengarna nu justeras Ă„t “rĂ€tt” hĂ„ll betyder inte att det Ă€r rĂ€tt.

Det kan tyckas vara en liten sak nÀr fullmÀktige vet ungefÀr var pengarna ska gÄ och det gÀller en dryg procent av den totala budgeten. Flera av ÄtgÀrderna som föreslÄs finns med i vÄr egen flerÄrsplan sÄ vi har inga större problem med vad pengarna verkar gÄ till. Det Àr dÀremot ett demokratiskt haveri.

Vi ska inte genom beslut underminera den viktigaste av fullmÀktiges processer, nÀmligen den ekonomiska prioriteringen mellan olika nÀmnder. Speciellt inte som det hade varit fullt möjligt att ge fullmÀktige förutsÀttningar att besluta om en direkt fördelning och prioritering mellan nÀmnderna.

David Aronsson (V)
Gruppledare i fullmÀktige och ledamot i kommunstyrelsen
StrÀngnÀs