Höj inte skatten för husbilar och lätta lastbilar

Husbilar och lätta lastbilar straffas hårt när Transportstyrelsen byter modell för att beräkna fordonsskatten, skriver Skattebetalarna.

Husbilar och lätta lastbilar straffas hårt när Transportstyrelsen byter modell för att beräkna fordonsskatten, skriver Skattebetalarna.

Foto: Løvland, Marianne

Debatt2019-10-02 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Husbilar och lätta lastbilar straffas hårt när Transportstyrelsen byter modell för att beräkna fordonsskatten. I praktiken innebär det att skatten för en ny husbil eller lätt lastbil i många fall kan fördubblas i tre år. För ett fordon registrerat efter den 1 september i år kan det betyda en fordonskatt på närmare 30 000 kronor per år. Vid årsskiftet slår den högre fordonsskatten igenom för samtliga nyregistrerade fordon.

I somras meddelade Transportstyrelsen att det inte skulle bli någon skattehöjning, effekten av införandet av den nya mätmetoden skulle åtminstone inte skulle drabba husbilarna. Men så blir det alltså inte. I budgetförhandlingarna har regeringen, Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om att låta skattehöjningen slå igenom fullt ut.

Fordonsskatten baseras bland annat på fordonens koldioxidutsläpp. Tidigare har bilarnas utsläpp baserats på en standardiserad mätmetod som kallas NEDC. Men efter ett EU-beslut ska hela bilbranschen använda en tuffare mätmetod som kallas WLTP. Den nya mätmetoden är strängare, vilket innebär att utsläppen räknas som uppemot 20 procent högre jämfört med den gamla mätmetoden. Det innebär kraftigt ökade fordonsskatter för många bilar trots att de inte släpper ut mer än tidigare.

Husbilar och lätta lastbilar drabbades hårt redan när Bonus Malus-skatten infördes 1 juli 2018. I många fall höjdes skatten för en husbil från runt 6 000 kronor per år till drygt 15 000 kronor per år. Trots att Bonus Malus inte är en skatt på utsläpp. Skatten är lika stor oavsett om du kör lite eller mycket och är således usel som miljöskatt betraktad. Och nu kan skatten alltså komma att fördubblas. För en lätt lastbil höjdes skatten i många fall från runt 4 000 till 9 000 kronor när Bonus Malus infördes, och med den nya mätmetoden blir skatten runt 14 000 kronor. Inga småpengar det heller.

Det här är inte bara ett dråpslag mot 100 000 semesterfirande svenskar med husbil. Det slår också hårt mot alla hantverkare, budbilsföretag och lantbruk som är beroende av lätta lastbilar. Och det är inte bara fordonens ägare som drabbas av den nya skatten. Husbilstillverkaren Kabe varslade 25 anställda om uppsägning efter beskedet om att regeringen höjer skatten.

Visst är det rimligt att den som släpper ut också betalar för sig. Men utsläpp från bilar är redan så hårt beskattade att bilägarna betalar mer än sina egna miljökostnader. En femdubbling av fordonsskatten för hundratusentals svenska hantverkare och husbilsägare på bara ett par år är varken rimligt eller rättvist.

Det är hög tid att regeringen ser över den nya fordonsbeskattningen. Ett första steg vore att inte hantera olika fordonsklasser i samma system.

Läs mer om