Krafttag för fossilfri fordonsflotta

Svårt att nå målet på 16 år, men det blir ännu svårare ju längre man väntar.

Debatt2014-03-29 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bilar behövs – det kommer alltid att finnas sammanhang där bilen inte kan ersättas av andra transportmedel. Ändå är det viktigt att minska bilismen för att undvika framtida klimatkatastrofer, och att köra fler bilar på alternativa drivmedel.

I dag går utvecklingen i trafiken sorgligt nog åt motsatt håll, helt fel håll.

Trafikverket talar om ett "oroande trendbrott" eftersom antalet nyregistrerade bensindrivna personbilar förra året ökade mycket mer än antalet nya etanol- och gasbilar. Även försäljningen av fyrhjulsdrivna och stora bilar ökade, med ökade framtida utsläpp som följd.

På lastbilarnas område är det inte bättre. Flera tusen lastbilar med utländska låglönebesättningar kör illegalt i Sverige varje dag, vilket tvingar även svenska åkare att följa med i prispressen. Godstransporter flyttas från järnväg till väg när prisdumpande företag erbjuder priser långt under kostnaderna för både järnvägen och de svenska åkerier som sköter sina skatte- och löneåtaganden.

Eftersom Sverige antagit målet att ha en "fossiloberoende fordonsflotta" år 2030, så krävs det nu krafttag:

- bilar med alternativa drivmedel måste få ökat stöd

- fyrhjulsdrivna och stora bilar bör ses inte som trendiga statussymboler, utan som de miljöbovar de är

- järnvägstransporterna bör förbättras genom bland annat bättre möjligheter till samlastning och omlastning av godset

- storkunder inom industri och handel bör få en skyldighet att använda de mest hållbara och klimatsmarta transportlösningar som finns.

Ju mer vi gör i dag i klimatvänlig riktning, desto lättare blir den omställning som förr eller senare måste komma. Visst kan det bli svårt att åstadkomma en fossilfri fordonsflotta på 16 år, men det blir ännu svårare ju längre man dröjer.

Ingela Björck

Anika Agebjörn

engagerade i Klimatriksdag 2014

Läs mer om