Med politisk propagandanäsa fann han givetvis ett lagom intellektuellt men synnerligen opportunt åsiktsämne som lätt bäddade för en egen politisk insats. Skickligt manövrerat! På stående fot gav sedan kommunstyrelsens ordförande i uppdrag till ordföranden i KPR, partikollegan Ann-Sofie Wågström (S), att låta tillsätta en arbetsgrupp för att förankra vissa obekväma kommunala kollektivtrafikfrågor inom KPR. Nu får pensionärerna ett underhållande ämne att diskutera.
Månne tilldelas även kommunala barn– och ungdomsrådet (motsvarande) en liknande uppgift? Då blir det en spännande demokratistrid om de fria bussresorna där den styrande majoriteten på ett enkelt sätt har förankrat sina – i och för sig kloka – beslut om nödvändiga budgetnedskärningar för den kommunala kollektivtrafiken i Eskilstuna.
Vid kommande årsskifte inträder emellertid den nya kollektivtrafiklagen som delvis eliminerar många nuvarande kommunala irrfärder inom kollektivtrafiken. Om detta viktiga politiska beslut hade Jansson inget att förtälja trots den revolution och modernisering som denna marknadsliberalisering innebär för resenärerna. Då gör den kommersiella kollektivtrafiken sitt intåg och strategiska beslut kommer att fattas genom ökad insyn och bättre samordning med annan samhällsplanering.
För resenärerna kommer den nya regleringen att kunna leda till ett större antal resealternativ och ökad valfrihet. Vem vet, kanske vi snart ser en pionjärbana för spårbilstrafik i Eskilstuna? Detta med mera kan säkert våra kloka och erfarna pensionärer ha synpunkter på. Vilka spårbilsstationer vill Ni/Vi ha i Eskilstuna?
Hans-Erik Fredbäck
Oberoende socialliberal