Flera behov och orsaker ligger bakom detta. Harmonisering av regelverken inom EU och övriga globala institutioner samt tillhörande organisationsöversyner och marknadsvillkor har inneburit en effektivare och i vissa stycken tydligare ansvarsroller för såväl myndigheter, ägarföreträdare som utförande organisationer.
För gemene man, men även för transportspecialister, tycks emellertid de styrande och uppföljande regelverken vara något spretiga inklusive säkerhetsföreskrifter och föreskrifter för planering, design, upphandling, byggande och förvaltning (drift). Den röda tråden i allt byggande och underhåll är de funktionsstyrda tekniska egenskapskraven på såväl övergripande som detaljnivå. Som exempel på ett av de viktigaste övergripande funktionskraven inom transportsektorn kan nämnas driftsäkerheten. För exempelvis en väg eller flygfältsbana finns väl utarbetade ytegenskapskrav för jämnhet i tvär- och längsled samt givetvis friktionsförhållanden (risk för halka och vattenplaning) året om.
Tyvärr medger en debattartikel inte det förklaringsutrymme som skulle behövas för att ge en allseende överblick av samtliga trafikslags funktionella säkerhetskrav under driftoperativa förhållanden. Vidare måste ansvarsroller definieras med bakgrund i gällande författningsrum vad gäller roller som ägare, byggherre, upphandlande enhet samt organisationsformer för förvaltning, planering, utformning, utförande, uppföljning och drift av aktuella anläggningsdelar. Och mitt i allt detta styrs verksamheterna av intrikata entreprenadsjuridiska förhållanden. Här finns en mångfald entreprenadformer med underleverantörer av skiftande slag.
Av den ovan nämnda synnerligen förenklade verksamhetsbeskrivningen inses lätt att Trafikverket och övriga aktörer i väg- och bansystemen har mycket svåra verkställande uppgifter. Bygg- och anläggningsbranschen är vår största bransch alla kategorier (möjligen vård, skola och omsorg undantagna). Kompetens finns, men kommunikationen mellan regelställare, beställare och utförare kan och måste förbättras i betydande omfattning. Här måste funktionsstyrda OPS-entreprenader utvecklas ytterligare och kraftfullt implementeras. Större funktionssäkerhetsansvar kan överföras på de fackmässigt högkompetenta entreprenörerna. Men det viktigaste för att säkerställa sunda affärsrelationer och god samhällsekonomi är att de styrande författningarna/regelverken moderniseras och samtidigt görs innovativa.
Regeringen måste nu skyndsamt tillsätta en Transportsäkerhetsdelegation (kommission)! Utan säkra och kostnadseffektiva transporter stannar Sveriges transporter. Sveriges tyngsta branscher måste optimeras!
Hans-Erik Fredbäck (M)
Civilingenjör/Specialist inom trafiksäkerhet (vägar och flygfält)