I det här faller gäller det de stötande stora vinster som ett fåtal skolföretag kunnat göra genom att erbjuda undervisning som attraherar många elever. Vänsterpartiets ”lösning” är att förbjuda dessa vinster, lite oklart hur det skall gå till men tydligen ska greppet att förbjuda de framgångsrika, av skolinspektionen godkända, skolorna prövas.
Tidningen Dagens Samhälle har visat att de allra flesta privata skolorna är små – men många. Vinsterna där är helt normala och används uppenbart oftast för att utveckla skolorna, ofta pedagogiken.
Också jag som liberal stöts av att skolor blivit något av en handelsvara vilket jag också har sagt i riksdagen i ett meningsutbyte med Jacob Johnsson (V). Men vi har diametralt olika syn på vad som ska göras. Jag menar att enda verkliga lösningen är att de kommunala skolorna blir ännu bättre, attraherar fler elever, ser till att lärarna får än bättre möjligheter att utveckla undervisningen, inte minst genom specialisering, både vad gäller duktiga elever och elever som behöver extra stöd.
Min lösning är: Alla skolor måste vara duktiga för att vara attraktiva.
Det går alltså en avgrund mellan liberal och vänsterpartistisk skolpolitik. Den liberala hör framtiden till, den andra kommer alltid att hamna i en återvändsgränd: förbjud det många vill välja.
Vänsterpartiet är för valfrihet i retoriken med vill förbjuda valfriheten i praktiken. Jag vill skapa ökade valmöjligheter där kommunala skolor ska vara ett lika bra alternativ för de flesta som privata alternativ. Det är inte fallet i dag och det är det som är problemet, inte ”vinsterna”.
Till slut: I uppenbart nedsättande syfte benämner Maria Forsberg i sin EK-artikel FP-ledaren Jan Björklund för ”majoren”.
Till dess garanterat jämlika Maria Forsberg har lärt sig att skilja på politik i sak och på person: Utvisning för nedsättande omdöme om politisk meningsmotståndare.
Skjut inte pianisten! Se till att lärarna i de kommunala skolorna får möjlighet att utnyttja hela den enorma utvecklingskraft de besitter.
Gunnar Andrén
riksdagsman (FP) som bara gått i och har goda erfarenheter av kommunala skolor