Vi är beredda att ta ansvar för Strängnäs skolor

Dagens politiska ledning – Moderaterna och Socialdemokraterna – verkar mer intresserade av att bevara status quo än att förändra något på riktigt, skriver Hanna Lindahl (C), Sofia Köhnberg (L) och Cecilia Siösteen (KD).

Det krävs mer än fina ord om tidiga insatser och långsiktighet – det krävs ett nytt politiskt ledarskap som är redo att prioritera barn och unga på riktigt, skriver Hanna Lindahl (C), Sofia Köhnberg (L) och Cecilia Siösteen (KD).

Det krävs mer än fina ord om tidiga insatser och långsiktighet – det krävs ett nytt politiskt ledarskap som är redo att prioritera barn och unga på riktigt, skriver Hanna Lindahl (C), Sofia Köhnberg (L) och Cecilia Siösteen (KD).

Foto: Adam Wrafter/Bildbyrån

Debatt2025-05-03 10:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För tredje året i rad riktar kommunrevisionen allvarlig kritik mot barn- och utbildningsnämnden i Strängnäs. Vi i oppositionen tar det här på djupaste allvar. Nu krävs mer än fina ord om tidiga insatser och långsiktighet – det krävs ett nytt politiskt ledarskap som är redo att prioritera barn och unga på riktigt.

Strängnäs har länge haft svaga skolresultat. Det är ingen slump. I åratal har elevpengen varit för låg, och skolan har varit kroniskt underfinansierad. Det har skapat en utbildningsskuld som inte löses med en tillfällig budgetförstärkning – även om mer resurser tillförts de senaste åren så slukas de nya medlen som grus till potthål i marken. 

Vid kommunfullmäktige i februari fick vi se att de senaste tillskotten till undervisningen främst inneburit att vi nästan når upp till en nivå som borde ha varit ett normaltillstånd för en kommun med våra förutsättningar. Det är långt ifrån tillräckligt.

Strängnäs har en orimligt stor grupp unga i KAA och UVAS – det vill säga ungdomar som varken studerar eller arbetar. Det är ett personligt misslyckande för dem, och ett politiskt misslyckande för oss alla. Och det kostar – både mänskligt och ekonomiskt.



Vi i oppositionen har i flera år efterfrågat statistik om åtgärdsprogram, skolfrånvaro och särskilt stöd. Vi har motionerat, frågat, föreslagit. Sambandet mellan hög frånvaro och låga resultat är välkänt. Redan under förra mandatperioden identifierades nyckelfaktorer bakom frånvaron. Ändå saknas riktade insatser och fungerande uppföljning. 

Vi får ofta höra att “vi redan arbetar med frågan”. Men om det stämmer – varför återkommer då samma kritik från revisionen år efter år? Det är inte en förvaltningsfråga. Det är en politisk fråga – om ansvar och prioriteringar.

De socioekonomiska resurserna, de så kallade SALSA-medlen, är avsedda att utjämna förutsättningarna mellan skolor. De ska hjälpa skolor med störst utmaningar att lyckas. Men i Strängnäs används dessa medel i praktiken som budgetregulatorer – för att fylla hålen i skolbudgetar som inte räcker till.

Det är att urholka syftet med pengarna. Det förstärker ojämlikheten istället för att motverka den. Och det försvårar arbetet för de rektorer och pedagoger som varje dag kämpar för elevernas framtid.

Vi sitter själva i nämnden och i fullmäktige. Vi vet att frågorna är komplexa. Men vi vet också att det är fullt möjligt att styra skolan med större tydlighet, ansvarstagande och långsiktighet. Det kräver politiska beslut som sätter barns lärande och jämlikhet främst – inte halvdana budgetlösningar och vaga strategier. 

Det kräver ett nytt styre i Strängnäs. För dagens politiska ledning – Moderaterna och Socialdemokraterna – verkar mer intresserade av att bevara status quo än att förändra något på riktigt.

Vi är redo att ta ansvar. För barnens skull. För framtidens skull. Och för att Strängnäs förtjänar en skola som fungerar – för alla.



Hanna Lindahl
2:dre vice ordförande (C) barn- och utbildningsnämnden

Sofia Köhnberg
Ledamot (L) barn- och utbildningsnämnden

Cecilia Siösteen
Gruppledare och ledamot (KD) barn- och utbildningsnämnden