Trovärdigt om regeringen lyssnar

Svar till Lotta Finstorps debattsvar i Eskilstuna-Kuriren den 26 april 2011.

Debatt2011-05-03 06:10
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen satsar 800 miljoner extra på järnvägen 2011. Detta är bra och är troligen ungefär det belopp som Trafikverket kan hantera med så kort varsel.

Men det är trots allt för lite och för sent.

Många olika belopp används i debatten och för att förstå vad dessa står för så ska jag försöka reda ut begreppen.

500 miljarder skalsatsas på infrastruktur till 2021. Den nuvarande regeringen har mandat till 2014.

Beslutet är 482 miljarder som kan bli 497 miljarder.

Staten bidrar med 417 miljarder. Kommuner, landsting och vägtullar samt EU-bidrag står för 65 miljarder och Banverket bidrar med 15 miljarder.

200 miljarder går till drift och underhåll, 136 miljarder på vägar och 64 på järnväg. 64 miljarder utslaget på perioden ger 6,4 miljarder per år vilket ger ett underskott på 2,4 miljarder årligen. Enligt trafikverkets utredning krävs 8,8 miljarder årligen.

Raskt åter till de 800 miljonerna. För att kunna referera till dessa belopp kan det nämnas att byte av enda en växel kan kosta 20 till 30 miljoner, elräkningen går på 1 miljard årligen.

Det är bra att regeringen har en långsiktig plan men om den ska vara trovärdig måste man lyssna på den egna myndigheten Trafikverket. För att sedan denna plan ska fungera krävs blocköverskridande överenskommelser.

Kalle Holmsten

Läs mer om