SVT har, i och med Melodifestivalen, ett samarbete med ett spelbolag. Har SVT helt missat debatten om spelbolag, spelreklam och spelmissbruk? undrar Rolf Waltersson. Foto:

Debatt: Fel att Melodifestivalen sponsras med spelbolag

Debatt

Det här är en debattartikel med syfte att påverka. Det är den externa debattörens egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Jag är anhängare av public service därför att jag vill ha tv- och radiokanaler som erbjuder intressanta och smalare program som inte visas i de kommersiella kanalerna, och som står fria från krämarintressen. Kanaler som är reklamfinansierade måste anpassar sina program så man inte ”stöter sig” med den hand som föder en.

Men med åren har stora delar av SVT anpassat sig genom att bli alltmer lik de kommersiella kanalerna.

I Sveriges radios program Medierna SR1, den 2 februari, avslöjas spelet bakom kulisserna när det gäller det nu aktuella jippot Melodifestivalen, som blivit en mångmiljonindustri. Ett spel om pengar, hemliga avtal med privata bolag, summor som ingen vill avslöja, kommunernas kostnader och brist på öppenhet och insyn. Man frågar varför SVT år efter år vägrar berätta om de kommersiella samarbetena, till exempel avtalen med eventföretaget ”Live nation” och ”Blixten och Co”.

Från ledningen för SVT skruvar man på sig och kommer med dåliga ursäkter som affärshemligheter för att vägra lägga alla papper på bordet.

Man svarar gärna på frågor om själva tävlingen och ståhejet runtomkring. Men så fort man kommer till känsliga frågor om pengar, reklamavtal (man ska ju vara reklamfri det är ju själva finessen med SVT) och liknande, då är det locket på.

Verkligt pinsamt för SVT blir det när de ska förklara varför man nu tar med ett spelbolag som sponsor, Maria Casini som nu kallar sig stolt partner till Melodifestivalen.

Anette Helenius, som är projektledare för Melodifestivalen, försvarar sig genom att jämföra med godisreklam, som också finns under Melodifestivalen. ”Jag skulle säga att godisreklam kan vara minst lika beroendeframkallande som spelreklam, så jag ser ingen skillnad” säger hon.

Vilken logik. Vore det så borde man väl säga nej även till godisreklam.

Visserligen har SVT gjort en pudel i frågan om spelbolag. Men man undrar hur man tänkte från början? Hur resonerade man när man skrev avtalet med Maria Casino? Ringde det aldrig någon varningsklocka? Har man helt missat debatten om spelbolag, spelreklam och spelmissbruk?

Till sist vill jag understryka att radioprogrammet Medierna på SR också ingår i public service har gjort ett förträffligt, viktigt och granskande inslag om SVT och Melodifestivalen.

Lite tragikomiskt att det ena public serviceföretaget pucklar på det andra så att stickor och strån ryker.

Rolf Waltersson

Eskilstuna

Läs mer om dessa ämnen

DebattMelodifestivalen