Det finns all anledning att ta Eskilstunas trafiksituation på fullt allvar. Socialdemokraterna säger sig stödja utvecklingen mot fler bilpooler, men att det är bostadsbolagen och de boende i ett område som måste ta initiativ. Moderaterna satsar i vanlig ordning på att marknadskrafterna ska lösa problemen.
Med tanke på att det formellt sett råder politisk enighet kring de globala och nationella miljö- och klimatmål Sverige förbundit sig att leva upp till, samt hur lite tid som återstår innan de måste vara uppfyllda, är majoritetens brist på handlingskraft inom trafikområdet häpnadsväckande.
Problemet gäller inte bara trängseln generellt i våra tätorter. Ska alla som i dag kör en fossildriven bil på kort tid ersätta den med, eller i bästa fall konvertera den till, en som drivs med förnyelsebar energi resulterar det i en omfattande resursförbrukning, inte minst vad avser batteriproduktionen.
Skala sen upp detta till global nivå så handlar det om gigantiska siffror. Det finns även de som förutspår att självkörande bilar kan komma att bidra till ännu fler fordon än i dag på våra vägar.
I sitt svar på en motion från Sverigedemokraterna angående bilpooler antyder Kommunstyrelsen några nödvändiga incitament för att få till stånd en attitydförändring hos invånarna: ”Städer där bilpooler har en större marknadsandel har ofta en mer ansträngd parkeringssituation än Eskilstuna och högre långtidstaxa vilket gör att bilpooler där blir mer attraktivt och fördelaktigt jämfört med eget bilägande.”
Marknadskrafterna löser inte våra miljöproblem. Om vi vill att våra stadsmiljöer ska bli attraktivare måste vi börja planera för effektivare transportlösningar nu, där bilpooler bara är en komponent. Genom en rätt utformad och tillämpad P-norm kan kommunen exempelvis påverka planeringen av p-platser i nya bostadsområden eller områden som ska förändras. Utformningen av p-avgifterna påverkar i sin tur utnyttjandet av befintliga p-platser.
Eskilstuna var Årets miljökommun 2012. Sen dess har man halkat ner i rankingen till 37:e plats 2017. Vill kommunen revanschera sig måste man nu på allvar börja planera för en hållbar utveckling, inte minst inom trafikområdet.
Jan Bergsten