PÄ fullmÀktige har det i Är tagits tvÄ beslut som i kombination gÄr Ät fel hÄll. Det första Àr parkeringsavgifterna vid stationerna, som försÀmrar motiven för att byta bilen mot tÄg och buss. Det andra Àr det detaljplaneprogram som antogs för omrÄdet mellan E20 och gamla E20 (KilenvÀgen), med fokus pÄ en tredje infart frÄn E20. Det Àr ett program som behÄller den inriktning omrÄdet börjar fÄ i dag, med bostÀder och friluftsliv. En inriktning som Àr bra och logisk. Huvudnumret i detaljplaneprogrammet Àr dÀremot en ny infart frÄn E20 och dÀrmed en ny huvudvÀg in frÄn E20 till centrum, det vill sÀga Söderleden förbi Dammen, FÄrhushagen och Finninge.
Söderleden Àr stor och vÀl tilltagen för att bara vara matarvÀg till bostadsomrÄdena. Det Àr ju helt riktigt. DÀremot Àr omrÄdet i dag ett relativt lugnt omrÄde, dÀr kyrkogÄrden och bostadsomrÄdena i Finninge och Dammen inte utsÀtts för vidare mycket trafikbuller. Med en ny infart frÄn E20 blir det helt annorlunda. DÄ kommer huvudinfarten frÄn E20 till centrum att gÄ dÀr, och den inte sÄ stora StrÀngnÀs stad fÄr tre infarter pÄ en strÀcka av sex kilometer.
Syftet med den nya infarten Àr att de som bilpendlar frÄn centrala StrÀngnÀs mot Stockholm/SödertÀlje (frÄn centrum) ska tjÀna 5-6 minuter och att belastningen pÄ KilenvÀgen ska minska. Att nya verksamhetsomrÄden ska startas vid E20 (trots de befintliga i Solberga, Biskopskvarn/Gorsingeberget) Àr bÄde en del av planen och tvingande för att tÀcka nÄgot av kommunens del av de höga kostnaderna för att bygga infarten.
Det Àr vÀrt att komma ihÄg att majoriteten och förvaltningen annars lÀgger en hel del fokus pÄ de framtida ökande kostnaderna för StrÀngnÀs skeva Äldersstruktur och befolkningsökning. Det Àr bra, för det kommer dÄ att behövas investeringsutrymme och effektiviseringar, sÀkert i kombination med skattehöjning. Investeringsutrymme som kan skapas genom att lÄta bli att göra stora ineffektiva investeringar. Investeringar som en ny avfart frÄn E20 (med tillhörande x rondeller för att skapa en sÀker trafikmiljö vid infarter till Dammen och Finninge). Alternativet att skÀra i framtida verksamhet och gÄ med ordentligt överskott för att finansiera investeringar ser inte vi som genomförbart.
Att tvĂ€rt emot fullmĂ€ktiges beslutade förhĂ„llningssĂ€tt till investeringar, dĂ€r bilar kommer sist, lĂ€gga mĂ„nga miljoner pĂ„ en ny infart Ă€r inte vettigt. Det Ă€r pengar vi behöver för framtida investeringar i verksamhetsfastigheter, till direkt nytta för Ă€ldre och barn. Ăldre och barn som till stor del har sin vardag utanför StrĂ€ngnĂ€s stads centrum och som iallafall inte vinner nĂ„got pĂ„ en ny infart, nĂ„got de delar med kommunmedborgarna som bor utanför staden.
SÄ vÄr uppmaning till vÄra kollegor i politiken Àr att skrota planerna pÄ ny infart frÄn E20. Gör om detaljplaneprogrammet för Södra StrÀngnÀs och fokusera pÄ bostÀder och friluftsliv, mindre pÄ bilar och mer pÄ investeringar för hela kommunen.
David Aronsson
Sandra BlanksvÀrd
Peter Hjukström
fullmÀktigeledamöter för VÀnsterpartiet StrÀngnÀs