Förskolans dag har nyligen firats för att uppmärksamma det viktiga uppdrag förskolan har. Vi vet att förskolan har en stor betydelse för barnens utveckling och att förskollärarnas uppdrag är viktigare än någonsin.
De insatser som görs under förskoleåren ger bäst avkastning av alla utbildningsinsatser. Det har Nobelpristagaren i ekonomi James Heckman visat. OECD:s Pisa-studie visar dessutom att elever som gått i förskolan får högre kunskapsresultat än andra elever.
Vi ser att andelen behöriga lärare minskar i förskolan. Lärarbristen är påtaglig i hela landet och framförallt råder det brist på förskollärare. Om tio år beräknas Sverige sakna 14500 lärare i förskolan. Här i Eskilstuna kommun har vi under längre tid haft svårt att rekrytera och andelen behöriga förskollärare har minskat till mellan 35 och 40 procent av de anställda. Målet i kommunen är att två av tre anställda ska vara förskollärare.
Den allra största utmaningen i dag är förskollärarbristen.
Därför måste alla huvudmän, oavsett om de är kommunala eller fristående, ha seriösa och hållbara planer för att kunna rekrytera och behålla sin personal. Det handlar om att ställa sig ett par enkla frågor: Hur kan vi göra förskolläraryrket mer attraktivt så att fler kan rekryteras? Finns det anställda med oavslutade förskollärarstudier, annan lärarexamen eller lokala uppdragsutbildningar i förskolepedagogik (”lokal behörighet”), som skulle kunna komplettera till förskollärarexamen på kortare tid? Barnskötare som är intresserade av att studera vidare?
Det finns ett antal åtgärder som behöver genomföras för att säkerställa att vi får behålla en förskola med kvalité:
Öka lärartätheten
Följ Skolverkets nya riktmärken och minska barngruppstorlekarna
Låt förskollärare vara förskollärare med garanterad tid för pedagogisk utveckling
Lägg mer resurser på barn i behov av särskilt stöd
Inför karriärtjänster i förskolan
Satsa på kompetensutveckling
Höj lönerna för att rekrytera och behålla förskollärare
Cecilia Rahbek Nöhr
ordförande för Lärarförbundet i Eskilstuna