Carl-Johan Westholm, ordförande i Uppfinnarkollegiet, har i en artikel i SvD den 7 augusti presenterat ett mycket intressant alternativ till de kostsamma dubbel-dubbelspåren. Westholm refererar till navigering till sjöss där det finns en obligatorisk världsstandard, Automatic Identification System, AIS, som uppfanns och utvecklades av vårt eget svenska uppfinnargeni Håkan Lans tillsammans med kompetenta team. AIS innebär att föraren på varje fartyg kan se sin egen position på en digital karta och dessutom vilka andra fartyg som finns i närheten och hur de rör sig.
Westholms idé är att AIS införs för järnvägstrafik. Då behövs inga dubbel-dubbelspår utan det räcker att komplettera med några nya omkörningssträckor.
Redan 1991 gjorde Håkan Lans med SJ framgångsrika försök genom att en testutrustning installerades i ett SJ-lok och tåget körde några gånger sträckan Stockholm – Kiruna med en GP-transponder. Data registrerades kontinuerligt och visade perfekt resultat. Tyvärr valde dåvarande Banverket att inte engagera sig.
Jag vädjar till våra södermanländska politiker på alla nivåer att engagera sig i denna idé, som lanseras av Westholm, när de kommer tillbaka från sina sommarvisten. Här finns skattepengar att spara genom att slippa lägga räls för miljarder.
Trafikverket och SJ uppges förbereda byte av det gamla signalsystemet till hösten 2017. Nu gäller det att smida medan rälsen är varm och utreda denna geniala idé för att stoppa dessa ständiga förseningar och avbrott som drabbar resenärer med viktiga arbetsrutiner och resandet kan gå som på räls!
Alf Karlman
Landsbygdspartiet oberoende Södermanland