Debatt: Student med ofullständiga betyg går en osäker framtid till mötes

En fjärdedel av Sveriges gymnasieelever som lämnade skolan på studentdagen hade ofullständiga betyg och går en osäker framtid till mötes, skriver Sabina Colakovic (M) och presenterar reformer som ska råda bot på problemet.

En fjärdedel av Sveriges gymnasieelever som lämnade skolan på studentdagen hade ofullständiga betyg och går en osäker framtid till mötes, skriver Sabina Colakovic (M) och presenterar reformer som ska råda bot på problemet.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-06-28 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Studenten är för många ungdomar en dag fylld med glädje och lycka. En dag som man tänkt på under tuffa tider, när proven varit som svåras och när skoldagarna känts som alltför långa. En dag som just den dagen känns som en av de viktigaste dagarna i livet - studentmössan är på och med stolthet springer många ungdomar ut med sina betyg i handen. Men för ett par dagar sedan så dansade hela 20 000 elever ut från våra gymnasieskolor med ofullständiga betyg. Det innebär att en fjärdedel av Sveriges gymnasieelever som lämnade skolan på studentdagen gick en osäker framtid till mötes.

Utvecklingen under den här mandatperioden kommer inte som en nyhet. Enligt skolverket var det år 2017 hela 24,8 procent av gymnasieungdomarna som inte tog examen. Det sorgligaste med läsningen är att utanförskap tycks ha börjat gå i arv. Bland personer vars föräldrar endast har grundskoleutbildning är siffran så hög som 65 procent. Utan fullständiga gymnasiebetyg hamnar ungdomen lätt i utanförskap, på grund av den hårda konkurrensen om jobben med lägre kvalifikationskrav, vilket gör det ännu svårare för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Gymnasieexamen är ett krav på många jobb, och utan ett jobb tvingas personen ofta leva på bidrag istället.

Till mycket stor del bygger detta misslyckande på bristen av nödvändiga reformer, snarare än den enskilda individen. För att lösa problemet krävs reformer, främst dessa fyra:

1) Vi behöver tidiga insatser på skolorna för att ånga upp de studenter som riskerar att inte få en gymnasieexamen. Grundskolan måste se till att klä varje elev med tillräckligt med kunskaper, mer undervisningstid i matte och svenska, för att klara sina gymnasiestudier samt erbjuda läxhjälp för alla.

2) Betyg under första året på gymnasiet bör inte väga lika tungt för slutbetyget som under andra och tredje året.

3) Vi behöver en studie- och yrkesvägledning som tydligt informerar gymnasieelever om vilka möjligheter som finns efter studenten för den som inte har fullständiga betyg.

4) Förbättrad tillgång till skolsköterska och skolkurator samt mer förebyggande insatser för att minska den psykiska ohälsan bland unga.

Den nuvarande regeringen pratar gärna om de studenter som troligtvis går en tuffare framtid till mötes men väljer tyvärr att blunda för problemen när det gäller utbildningspolitiken, istället för att ta ansvar för dessa elever. Det krävs en regering som går från ord till handling och genomför reformer för mer kunskap i skolan – och det är nu!

Sabina Colakovic

Moderata Ungdomsförbundet, Eskilstuna