Att lyckas i skolan är en mycket viktig faktor för att som vuxen inte hamna i utanförskap. Fröslunda är ett redan utsatt område och utbildning är det "vapen" våra elever har, utbildning ger möjligheter till arbete, vidare studier och ett liv i samhället. Men då måste det finnas förutsättningar för oss att ge våra elever utbildning!
Att komma som nyanländ och sitta i en skolbänk utan att förstå skapar inga möjligheter. Språkstöden är avgörande, de ger elever en röst att kunna förmedla kunskap och uttrycka sig, kunna förstå och lära sig andra ämnen än svenska samt en trygghet i en ny vardag.
Våra elevassistenter är också avgörande för att eleverna som har behov av ett extra hjälp-jag ska få lyckas med sin skoldag. Hur ska elever som tidigare har bedömts behöva extra stöd helt plötsligt klara skoldagen som "vem som helst"? Det har ju inte fungerat tidigare. Att få känna att man lyckas är obetalbart för dessa elever som så ofta har misslyckats.
De lärare som nu blir kvar på skolan ska nu också, förutom att undervisa, fungera som språkstöd (trots att vi inte kan det språket) och elevassistent. Hur många kommer att orka med en sådan arbetssituation?
Vi behöver lugn och möjlighet att få jobba med det vi ska, vi behöver ha personal som vill och orkar stanna kvar på skolan och vi behöver ha kvar våra kringresurser om vi ska ha chans att få våra elever att lyckas i skolan. Vi har elever med stor vilja att lära sig, ge oss möjligheten att låta dem få göra det!
Fröslunda-/Skjulstaskolan
genom Malin Jacobson, lokalombud Lärarnas Riksförbund
Kim Gustafsson, lokalombud för Lärarförbundet