Massiva skolprotester – 55 elever strejkade för att rĂ€dda sparkad lĂ€rare

PĂ„ fredagen strejkade alla 55 elever pĂ„ Rekarnegymnasiets fordonsprogram, frĂ€mst för att rĂ€dda en omtyckt lĂ€rare som tvingas sluta mitt i terminen – trots att han Ă€r ansvarig för deras betyg.Samtidigt gick tvĂ„ elevrĂ„d samman med RĂ€dda barnens ungdomsförbund i en debattartikel riktad till "vuxna med makt".

Namnlistor har hjÀlpt förr men den hÀr gÄngen verkar det kört, enligt fordonsprogrammets bitrÀdande rektor.

Namnlistor har hjÀlpt förr men den hÀr gÄngen verkar det kört, enligt fordonsprogrammets bitrÀdande rektor.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-01-04 21:46
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Protesterna mot neddragningarna av personal inom Eskilstunas skolor Àr massiva och tilltagande. Tidigare har lÀrare, fackföreningar, politiker, kuratorer och lÀrarstudenter höjt sina röster. Under fredagen visade eleverna pÄ Rinman- respektive Rekarnegymnasiet enad front. Dels publicerades en debattartikel i Eskilstuna-Kuriren, dels sittstrejkade alla fordonselever pÄ Rekarne.

Deras manifestation var riktad mot neddragningarna av skolpersonal i allmÀnhet och uppsÀgningen av en lÀrare pÄ fordonsprogrammet i synnerhet.

Linus NĂ€r kom in som lĂ€rarvikarie i en av skolans tre fordonsklasser vid höstterminens start. Han Ă€r den enskilde lĂ€rare som har flest timmar med eleverna, som han Ă€ven Ă€r mentor för – och ska sĂ€tta fordonstekniska betyg pĂ„. Under torsdagen nĂ„ddes eleverna av beskedet: Linus tvingas sluta redan om en mĂ„nad – med tvĂ„ mĂ„nader kvar pĂ„ lĂ€sĂ„ret.

PÄ fredagsmorgonen vÀgrade fordonseleverna sÀtta sig i skolbÀnkarna.

NÀr Eskilstuna-Kuriren besökte Rekarnegymnasiet gav förstaÄrseleven August Augustsson röst Ät sin och kamraternas frustration:

– Linus Ă€r vĂ„r mentor. Nu ska han bort redan om en mĂ„nad, för att de ska spara lite pengar. De som fattar de hĂ€r besluten fattar inte vad han betyder för oss, vad vi har för relation med honom.

BerÀtta.

– Han Ă€r otroligt bra med oss elever. Inte bara som lĂ€rare, utan som vĂ€n. Han kĂ€nner oss och har tagit in vad vi gjort. En helt ny lĂ€rare vet inte vilka vi Ă€r. Det Ă€r klart att det pĂ„verkar betygen, sĂ€ger August Augustsson.

Att rÀdda kvar Linus NÀr terminen ut Àr fordonselevernas mest akuta mÄl och pÄ fredagen skrev de under namnlistor som skulle överlÀmnas till skolledningen.

– Vi gjorde samma sak nĂ€r vĂ„r mattelĂ€rare Tomas skulle fĂ„ sluta mitt i terminen och honom rĂ€ddade vi kvar, sĂ€ger August Augustsson.

Eleverna vill ocksÄ fÄ en dialog med politikerna och stoppa, eller i alla fall pÄverka, nedskÀrningarna av skolpersonal.

Vad vill ni sÀga till skolpolitikerna?

– SkĂ€rp er! Det Ă€r idiotiskt att skĂ€ra ner pĂ„ personal pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, nĂ€r det finns resurser pĂ„ andra hĂ„ll. NĂ€sta Ă„r blir vi ju fler elever igen och en till fordonsklass. Det sĂ€ger sig sjĂ€lv att det blir sĂ€mre med fĂ€rre lĂ€rare, sĂ€ger August Augustsson.

De 55 eleverna Ă€gnade fredagsförmiddagen Ă„t att prata med varandra, media, lĂ€rare – och med fordonsprogrammets bitrĂ€dande rektor Martell Eriksson. Han har förstĂ„else för elevernas oro.

– De Ă€r vĂ€ldigt ledsna över att de mĂ„ste byta lĂ€rare under innevarande lĂ€sĂ„r. Med rĂ€tt, skulle jag sĂ€ga. De Ă€r oroliga för att betygsbedömningen ska gĂ„ fel, eftersom det bara Ă€r tvĂ„ mĂ„nader kvar.

Eleverna har vÀl gjort skillnad förr, med mattelÀraren Tomas Vidén?

– Ja, det Ă€r rĂ€tt i den meningen att jag tog tillbaka förslaget och gjorde en mer omfattande utredning av just matematiken. DĂ„ sĂ„g vi att vi hade utrymme och behov och han blev kvar terminen ut.

Kan samma utrymme finnas för Linus NÀr?

– Nej. Det Ă€r ett annat budgetĂ„r nu, med andra ekonomiska förutsĂ€ttningar. Det hĂ€r Ă€r naturligtvis en olycklig situation. Samtidigt kĂ€nner jag att det hĂ€r sĂ€ger vĂ€ldigt mycket om Rekarnegymnasiets elever. De har en demokratisk anda och en karaktĂ€r att stĂ„ upp för sina tankar och Ă„sikter. De var i dag vĂ€ldigt tydliga med att de vill fĂ„ genomslag Ă€ven till politikerna och fĂ„ Ă„terkoppling frĂ„n dem, sĂ€ger Martell Eriksson.

Samma sak – en bĂ€ttre dialog med beslutsfattarna – efterlyser alltsĂ„ Ă€ven elevrĂ„den pĂ„ Rekarne- respektive Rinmangymnasiet och RĂ€dda barnens ungdomsförbund. I en gemensam debattartikel menar de att de inte kĂ€nner sig sedda och hörda, att de förminskas som oengagerade och mindre kompetenta.

Elevernas övertygelse Àr att deras kompetens tvÀrtom Àr nödvÀndig i beslutsprocessen kring skolans nu- och framtid:

"Mycket har förÀndrats sen ni gick i skolan sist. De som ska höras Àr de som lever i den nutida situationen, alltsÄ de som vet exakt hur det Àr och vad som behövs göras för att se förbÀttring. Vuxna, frÀmst vuxna med makt, mÄste sluta förminska barn och unga. Ni mÄste anvÀnda er situation till att lyfta oss."

– Det har varit mycket oro pĂ„ skolan för att information inte kommit ut. Vi elever drabbas ju ocksĂ„ av de hĂ€r besluten. Eskilstuna kommun mĂ„ste bli bĂ€ttre pĂ„ att lĂ„ta oss medverka, sĂ€ger Hanna ThessĂ©n, aktiv i Rekarnegymnasiets elevrĂ„d och RĂ€dda barnens ungdomsförbund.

Eleverna efterlyser dels fler plattformar dÀr de kan göra sina röster hörda, dels bÀttre genomslag i de forum de redan finns med i.

ElevrÄdet förvÀntas ha dialog med skolledningen och gymnasieutskottet, som förvÀntas ha dialog med förvaltning och skolpolitiker. Hur tycker ni det fungerar?

– Det Ă€r jĂ€ttebra att du stĂ€ller den frĂ„gan, eftersom vi just stĂ€llt ett krav till gymnasieutskottet. PĂ„ det senaste mötet med dem sade vi att vi vill veta vad som hĂ€nder med vĂ„ra röster, med den tid vi lĂ€gger pĂ„ mötena, sĂ€ger Hanna ThessĂ©n.

ElevrÄden efterlyste en tydlig redovisning av resultatet av deras möten.

– Jag vet inte om de inte riktigt förstod oss, för de skickade bara mötesprotokollet till oss. Vi Ă€r ju helt medvetna om vad som sades pĂ„ mötet. Vad vi vill Ă€r att se att vĂ„r nĂ€rvaro pĂ„ mötena gör skillnad! poĂ€ngterar Hanna ThessĂ©n.

SÄ elevrÄden stÀllde ett krav till gymnasieutskottet: Uppföljning.

– DĂ„ svarade de att vi ska prata med vĂ„r skolledning om vi Ă€r missnöjda. Men om vĂ„ra röster nu inte betyder nĂ„got för dem, varför ska vi dĂ„ vara med pĂ„ mötena?

LÄS MER: Debatt: Vuxna med makt mĂ„ste sluta förminska barn och unga