StĂ„ende passagerare i bussen – Ă€ven pĂ„ E 20 i hög hastighet

RÀkningen av passagerarna bekrÀftar att HÀradsbarnen ibland mÄste stÄ upp i bussen mot StrÀngnÀs. Och pÄ liknande sÀtt Àr det i bussen som fÀrdas pÄ motorvÀgen i andra riktningen.

Bergkvaras passagerarrÀkning bekrÀftar förÀldrarnas och elevernas uppgifter om att HÀradsbarnen ibland fÄr stÄ upp i bussen, som Äker mot StrÀngnÀs i 80 kilometer per timme.

Bergkvaras passagerarrÀkning bekrÀftar förÀldrarnas och elevernas uppgifter om att HÀradsbarnen ibland fÄr stÄ upp i bussen, som Äker mot StrÀngnÀs i 80 kilometer per timme.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-05-04 16:39
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vissa dagar fÄr HÀradseleverna stÄ upp i bussen som Äker mot StrÀngnÀs i 80 kilometer per timme. Andra dagar slÀpps de inte ombord och blir sena till skolan som en följd. Tidningen skrev om problemet med buss 820 i förra veckan, dÄ bussbolaget Bergkvara buss ocksÄ började rÀkna passagerarna pÄ rutten för att kartlÀgga problemets omfattning.

‒Den 2 och 3 maj var det inga stĂ„ende, den 4 och 5 maj var det sex stĂ„ende. Förarna rĂ€knar den hĂ€r veckan ocksĂ„ men de siffrorna har inte rapporterats Ă€nnu, sĂ€ger Ante Löfgren, trafikutvecklare vid Sörmlandstrafiken.

Den aktuella busstypen fÄr ha tio stÄende passagerare, enligt Ante Löfgren. Men Àven om det inte Àr olagligt att köra pÄ det viset sÄ Àr det olÀmpligt, understryker han.

‒Den hĂ€r rĂ€kningen ska ge oss överblick sĂ„ vi ser om det finns ett mönster. Det finns inte nĂ„gon buss över som vi kan sĂ€tta in. Med lite tur kanske vi kan ta bort nĂ„gon förstĂ€rkningsbuss pĂ„ nĂ„gon annan linje, vi tittar pĂ„ det just nu. Annars blir det en frĂ„ga för StrĂ€ngnĂ€s kommun, om kommunen Ă€r villig att betala för en extra buss.

Gunnar Karlsson, utredare vid StrÀngnÀs kommuns utbildningskontor, har tidigare sagt att kommunen invÀntar resultatet av passagerarrÀkningen.

Ett liknande problem finns pÄ samma linje, men i motsatt riktning. Om det vittnar LÀnnabon Isak Roth, som gÄr första Äret pÄ Grillska gymnasiet i Eskilstuna.

‒Ett par gĂ„nger i veckan hĂ€nder det att folk stĂ„r upp i bussen, hela vĂ€gen frĂ„n StrĂ€ngnĂ€s till Eskilstuna. Och dĂ„ kör bussen pĂ„ motorvĂ€gen i 100 kilometer per timme, sĂ€ger han.

Det gĂ„r tre bussar frĂ„n StrĂ€ngnĂ€s till Eskilstuna vid halv Ă„tta-tiden om morgnarna, med fem minuters mellanrum. Isak Roth, som gĂ„r pĂ„ vid StrĂ€ngnĂ€s resecentrum, brukar alltid fĂ„ sittplats pĂ„ den första – resenĂ€rer som gĂ„r pĂ„ efter honom kan fĂ„ stĂ„.

‒Det brukar vara fullt pĂ„ den andra bussen ocksĂ„, men inte den tredje. MĂ„nga kĂ€nner nog att de inte orkar vĂ€nta ute i kylan i fem eller tio minuter till. Om bussarna hade gĂ„tt mer eller mindre samtidigt sĂ„ kanske det skulle bli bĂ€ttre spridning...? funderar 17-Ă„ringen.

Ante Löfgren vid Sörmlandstrafiken sÀger att chaufförerna pÄ de tre bussarna ska kommunicera med varandra och hÀnvisa passagerare till de senare avgÄngarna om det behövs. Han tillÀgger att det ocksÄ gÄr ett tÄg till Eskilstuna strax efter bussarnas avgÄng, som skulle kunna avlasta bussarna.

‒Det som sker i StrĂ€ngnĂ€s just nu, med ombyggnaden av Resecentrum, kanske gör att vissa drar sig för att ta tĂ„get. Men jag tror det handlar om att folk har hittat ett resmönster som passar dem bra, det Ă€r det som gör att de hĂ€r första bussarna fylls pĂ„, sĂ€ger Ante Löfgren.

NÄgon specifik insats för linje 820 frÄn StrÀngnÀs till Eskilstuna Àr inte planerad för tillfÀllet, enligt Ante Löfgren. Sörmlandstrafikens nya biljettsystem ger dock möjlighet att analysera antalet passagerare pÄ de olika turerna, nÄgot som görs kontinuerligt.