Det Àr segregationen som orsakar skolans problem

I Äratal har vi i VÀnsterpartiet tjatat pÄ majoriteten och de övriga partierna att öppna ögonen för segregationens effekter i StrÀngnÀs skolor, skriver partiets gruppledare David Aronsson.

I Äratal har vi i VÀnsterpartiet tjatat pÄ majoriteten och de övriga partierna att öppna ögonen för segregationens effekter i StrÀngnÀs skolor, skriver partiets gruppledare David Aronsson.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Replik2023-05-05 15:15
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PÄ StrengnÀs tidnings ledarsida upprepas de felaktigheter som sprids av StrÀngnÀspartiet och Liberalerna gÀllande frÀmst de kommunala skolorna i StrÀngnÀs.

I Äratal har vi i VÀnsterpartiet tjatat pÄ majoriteten och de övriga partierna att öppna ögonen för segregationens effekter i skolorna i StrÀngnÀs, den socioekonomiska situationen och bristen pÄ likvÀrdighet. NÀr det till slut började kÀnnas som att Socialdemokraterna och tillrÀckligt mÄnga moderater började se vad vi sÄg, nÀmligen att de socioekonomiska effekterna och dÄ speciellt förÀldrarnas utbildningsnivÄ blivit ett problem, sÄ kommer nya och nygamla lokalpolitiker in i debatten. Nu börjar allt om frÄn början igen.

All forskning pekar pĂ„ att förĂ€ldrarnas utbildningsnivĂ„ Ă€r den tyngsta bakgrundsfaktorn av de som pĂ„verkar förutsĂ€ttningarna för eleven att nĂ„ kunskapsmĂ„len. Det Ă€r ocksĂ„ den viktigaste faktorn i Skolverkets Salsa-modell som bland annat Liberalerna hĂ€nvisade till i den debattartikel som ledarredaktionen ser som “beviset” för att segregationen inte Ă€r problemet.

Mellan 2004 och 2017 förvĂ€ntade modellen att Mariefredskolan skulle fĂ„ stabilt omkring 80–85 procent av eleverna godkĂ€nda i alla Ă€mnen. År 2022 förvĂ€ntades det vara 71 procent godkĂ€nda. DĂ€rför att Skolverkets modeller reagerar pĂ„ de socioekonomiska effekter som segregationen ger, som att förĂ€ldrarnas utbildningsnivĂ„ sjönk. Sen kan man fundera pĂ„ om skolan misslyckades med att möta den förĂ€ndringen, för de faktiska resultaten sjönk snabbare. Det var inte tio Ă„r sedan effekten kom, det var det Ă„r som Gripsholmsskolans första Ă„rskurs nio gick ut.

Salsa-modellen Àr ett viktigt sÀtt att beskriva nÄgra tunga socioekonomiska effekter i ett skolperspektiv pÄ ett sÀtt som gÄr att förstÄ. Det man dÀremot mÄste komma ihÄg Àr att det Àr en statistisk modell, Àven om modellen Àr bra pÄ att beskriva verkligheten sÄ Àr inte den verkligheten. Det finns sÄ mÄnga faktorer som pÄverkar att statistik Àr aldrig nÄgot annat Àn ett utvecklingsverktyg för den enskilda skolan. Det Àr inte ett sÀtt att jÀmföra skolor.

Det dataunderlag som finns visar dÀremot vad problemet Àr. Skolorna i StrÀngnÀs kommun har segregerats med avseende pÄ förÀldrarnas utbildningsnivÄ. Eftersom den styrande majoriteten Ànnu inte gör tillrÀckligt Ät det i finansieringen av skolan sÄ kommer den likvÀrdiga skolan inte uppkomma som av magi.

Ledarredaktionen pÄ StrengnÀs tidning verkar inte se att Gripsholmsskolan med 79 procent av förÀldrarna med eftergymnasial utbildning och 4 procent elever med utlÀndsk bakgrund och Paulinska skolan med 44 procent av förÀldrarna med eftergymnasial utbildning och 47 procent elever med utlÀndsk bakgrund arbetar under olika förutsÀttningar. Skolpengen har inte justerats nog för att möta det.

Jag har som förÀlder under de senaste Ätta Ären sett förbÀttringen i Paulinska skolans arbete. Det finns helt klart saker kvar att jobba med men skolan uppfyller sitt uppdrag sÄvÀl som budgeten medger och i stort utifrÄn den förvÀntan som Skolverkets modeller har pÄ skolan. Det Àr ocksÄ den enda kommunala skolan som under en tid haft uppÄtgÄende förvÀntan frÄn modellen, sannolikt för att segregationen som kom med friskolorna i StrÀngnÀs stad nu börjar ÄterstÀllas. Det syns dock inte i resultaten Ànnu.

Det Ă€r dĂ€remot inte tillrĂ€ckligt att en socioekonomiskt missgynnad skola presterar som förvĂ€ntat, likvĂ€rdig skola förutsĂ€tter en överprestation. Det rĂ€cker inte budgeten till i dag och det pĂ„verkar de samlade resultaten för kommunen.

David Aronsson
Gruppledare, VÀnsterpartiet StrÀngnÀs

_______________________________________

Svar direkt. 

Det Ă€r uppenbart att David Aronsson gĂ€rna vill diskutera frĂ„gor som ledaren inte tar upp. Skolverkets arbetsverktyg för lokala sambandsanalyser (Salsa) nĂ€mns exempelvis över huvud taget inte i texten. Ledaren bygger dĂ€remot i hög utstrĂ€ckning pĂ„ uppgifter som framkommit i flera nyhetsartiklar. 

JĂ€mför man StrĂ€ngnĂ€s invĂ„nare med rikssnittet, som tidningen nyligen gjorde (21/4), kan man konstatera att de har högre medianinkomst, och högre skatteintĂ€kter per invĂ„nare. Dessutom Ă€r arbetslösheten lĂ€gre Ă€n rikssnittet. Enligt Boverkets segregationsbarometer finns inga bostadsomrĂ„den med stora socioekonomiska utmaningar. 

Enligt fÀrsk statistik frÄn SCB har 28 procent av de utrikes födda en eftergymnasial utbildning pÄ minst tre Är. Det Àr till och med en högre andel Àn de inrikes födda. 26 procent av dem har samma utbildningsnivÄ.

Bilden av en stad med stora socioekonomiska problem lĂ€mnar med andra ord en del övrigt att önska – Ă€ven om förutsĂ€ttningarna för de olika skolorna, precis som i alla andra kommuner, skiljer sig Ă„t. 

Man bör vara försiktig att anvÀnda sig av Salsa-modellen pÄ det sÀtt som David Aronsson gör i sin replik.

Salsa syftar till att synliggöra faktorer som skolan inte kan pĂ„verka men Ă€ndĂ„ har betydelse för betygsresultatet. Men verktyget fungerar inte tillfredstĂ€llande för att redovisa skolresultat i förhĂ„llande till socioekonomiska faktorer, slog Riksrevisionen fast i en utvĂ€rdering förra Ă„ret. 

Skolverket varnar för, i likhet med mĂ„nga experter, att Salsa-modellen kan pĂ„verka lĂ€rarnas attityder till eleverna. Det finns en risk att anvĂ€ndandet av verktyget bidrar till att deras förvĂ€ntningar pĂ„ eleverna sĂ€nks, vilket gör att eleverna presterar sĂ€mre Ă€n de borde. 

Ledarredaktionens frĂ„gor i ledaren kvarstĂ„r: Varför kan inte ansvariga politiker och tjĂ€nstemĂ€n, efter nio Ă„r av sjunkande skolresultat i de kommunala grundskolorna, berĂ€tta varför eleverna inte lĂ€r sig det de ska? Det borde gĂ„ att förklara i nĂ„gra fĂ„ punkter. Om lösningen Ă€r mer pengar, vad ska de i sĂ„ fall anvĂ€ndas till? David Aronsson lĂ€mnar nĂ„gra förslag, men inte heller han förklarar var skon egentligen klĂ€mmer. 

Ledarredaktionen