PÄ StrengnÀs tidnings ledarsida upprepas de felaktigheter som sprids av StrÀngnÀspartiet och Liberalerna gÀllande frÀmst de kommunala skolorna i StrÀngnÀs.
I Äratal har vi i VÀnsterpartiet tjatat pÄ majoriteten och de övriga partierna att öppna ögonen för segregationens effekter i skolorna i StrÀngnÀs, den socioekonomiska situationen och bristen pÄ likvÀrdighet. NÀr det till slut började kÀnnas som att Socialdemokraterna och tillrÀckligt mÄnga moderater började se vad vi sÄg, nÀmligen att de socioekonomiska effekterna och dÄ speciellt förÀldrarnas utbildningsnivÄ blivit ett problem, sÄ kommer nya och nygamla lokalpolitiker in i debatten. Nu börjar allt om frÄn början igen.
All forskning pekar pĂ„ att förĂ€ldrarnas utbildningsnivĂ„ Ă€r den tyngsta bakgrundsfaktorn av de som pĂ„verkar förutsĂ€ttningarna för eleven att nĂ„ kunskapsmĂ„len. Det Ă€r ocksĂ„ den viktigaste faktorn i Skolverkets Salsa-modell som bland annat Liberalerna hĂ€nvisade till i den debattartikel som ledarredaktionen ser som âbevisetâ för att segregationen inte Ă€r problemet.
Mellan 2004 och 2017 förvĂ€ntade modellen att Mariefredskolan skulle fĂ„ stabilt omkring 80â85 procent av eleverna godkĂ€nda i alla Ă€mnen. Ă r 2022 förvĂ€ntades det vara 71 procent godkĂ€nda. DĂ€rför att Skolverkets modeller reagerar pĂ„ de socioekonomiska effekter som segregationen ger, som att förĂ€ldrarnas utbildningsnivĂ„ sjönk. Sen kan man fundera pĂ„ om skolan misslyckades med att möta den förĂ€ndringen, för de faktiska resultaten sjönk snabbare. Det var inte tio Ă„r sedan effekten kom, det var det Ă„r som Gripsholmsskolans första Ă„rskurs nio gick ut.
Salsa-modellen Àr ett viktigt sÀtt att beskriva nÄgra tunga socioekonomiska effekter i ett skolperspektiv pÄ ett sÀtt som gÄr att förstÄ. Det man dÀremot mÄste komma ihÄg Àr att det Àr en statistisk modell, Àven om modellen Àr bra pÄ att beskriva verkligheten sÄ Àr inte den verkligheten. Det finns sÄ mÄnga faktorer som pÄverkar att statistik Àr aldrig nÄgot annat Àn ett utvecklingsverktyg för den enskilda skolan. Det Àr inte ett sÀtt att jÀmföra skolor.
Det dataunderlag som finns visar dÀremot vad problemet Àr. Skolorna i StrÀngnÀs kommun har segregerats med avseende pÄ förÀldrarnas utbildningsnivÄ. Eftersom den styrande majoriteten Ànnu inte gör tillrÀckligt Ät det i finansieringen av skolan sÄ kommer den likvÀrdiga skolan inte uppkomma som av magi.
Ledarredaktionen pÄ StrengnÀs tidning verkar inte se att Gripsholmsskolan med 79 procent av förÀldrarna med eftergymnasial utbildning och 4 procent elever med utlÀndsk bakgrund och Paulinska skolan med 44 procent av förÀldrarna med eftergymnasial utbildning och 47 procent elever med utlÀndsk bakgrund arbetar under olika förutsÀttningar. Skolpengen har inte justerats nog för att möta det.
Jag har som förÀlder under de senaste Ätta Ären sett förbÀttringen i Paulinska skolans arbete. Det finns helt klart saker kvar att jobba med men skolan uppfyller sitt uppdrag sÄvÀl som budgeten medger och i stort utifrÄn den förvÀntan som Skolverkets modeller har pÄ skolan. Det Àr ocksÄ den enda kommunala skolan som under en tid haft uppÄtgÄende förvÀntan frÄn modellen, sannolikt för att segregationen som kom med friskolorna i StrÀngnÀs stad nu börjar ÄterstÀllas. Det syns dock inte i resultaten Ànnu.
Det Àr dÀremot inte tillrÀckligt att en socioekonomiskt missgynnad skola presterar som förvÀntat, likvÀrdig skola förutsÀtter en överprestation. Det rÀcker inte budgeten till i dag och det pÄverkar de samlade resultaten för kommunen.
David Aronsson
Gruppledare, VÀnsterpartiet StrÀngnÀs
_______________________________________
Svar direkt.
Det Àr uppenbart att David Aronsson gÀrna vill diskutera frÄgor som ledaren inte tar upp. Skolverkets arbetsverktyg för lokala sambandsanalyser (Salsa) nÀmns exempelvis över huvud taget inte i texten. Ledaren bygger dÀremot i hög utstrÀckning pÄ uppgifter som framkommit i flera nyhetsartiklar.
JÀmför man StrÀngnÀs invÄnare med rikssnittet, som tidningen nyligen gjorde (21/4), kan man konstatera att de har högre medianinkomst, och högre skatteintÀkter per invÄnare. Dessutom Àr arbetslösheten lÀgre Àn rikssnittet. Enligt Boverkets segregationsbarometer finns inga bostadsomrÄden med stora socioekonomiska utmaningar.
Enligt fÀrsk statistik frÄn SCB har 28 procent av de utrikes födda en eftergymnasial utbildning pÄ minst tre Är. Det Àr till och med en högre andel Àn de inrikes födda. 26 procent av dem har samma utbildningsnivÄ.
Bilden av en stad med stora socioekonomiska problem lĂ€mnar med andra ord en del övrigt att önska â Ă€ven om förutsĂ€ttningarna för de olika skolorna, precis som i alla andra kommuner, skiljer sig Ă„t.
Man bör vara försiktig att anvÀnda sig av Salsa-modellen pÄ det sÀtt som David Aronsson gör i sin replik.
Salsa syftar till att synliggöra faktorer som skolan inte kan pÄverka men ÀndÄ har betydelse för betygsresultatet. Men verktyget fungerar inte tillfredstÀllande för att redovisa skolresultat i förhÄllande till socioekonomiska faktorer, slog Riksrevisionen fast i en utvÀrdering förra Äret.
Skolverket varnar för, i likhet med mÄnga experter, att Salsa-modellen kan pÄverka lÀrarnas attityder till eleverna. Det finns en risk att anvÀndandet av verktyget bidrar till att deras förvÀntningar pÄ eleverna sÀnks, vilket gör att eleverna presterar sÀmre Àn de borde.
Ledarredaktionens frÄgor i ledaren kvarstÄr: Varför kan inte ansvariga politiker och tjÀnstemÀn, efter nio Är av sjunkande skolresultat i de kommunala grundskolorna, berÀtta varför eleverna inte lÀr sig det de ska? Det borde gÄ att förklara i nÄgra fÄ punkter. Om lösningen Àr mer pengar, vad ska de i sÄ fall anvÀndas till? David Aronsson lÀmnar nÄgra förslag, men inte heller han förklarar var skon egentligen klÀmmer.
Ledarredaktionen