Den ideella trÀningskedjan Friskis & Svettis har precis som alla andra kedjor jobbat i hÄrd motvind. MÀngder av medlemmar har lÀmnat eller pausat.
Restriktionerna för gymmen Àr helt borta nu, men mÀnniskor Àr försiktiga fortfarande, vill inte trÀngas alltför mycket.
ââSĂ„ vi skalar upp verksamheten successivt, vi har fortfarande ansvar för att hĂ„lla avstĂ„nd, sĂ„ att det inte blir trĂ€ngsel pĂ„ anlĂ€ggningarna, sĂ€ger generalsekreterare Susanne Jidesten pĂ„ Friskis & Svettis.
Oklart lÀge
Botten Àr passerad, de trÀningssugna hittar tillbaka sÄ smÄtt.
ââVi ser Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte att det Ă€r för mĂ„nga som kommer tillbaka (för att kunna hĂ„lla avstĂ„nd), men de nĂ€rmaste veckorna blir intressanta, sĂ€ger hon.
Det Àr tunt med siffror pÄ riksplanet. Men den största föreningen, Stockholm, sÀger att ungefÀr hÀlften av de nÀrmare 100 000 medlemmarna droppade av under pandemin, inte sÄ att de lÀmnade allihop, mÄnga fryste sina medlemskap. Nu Àr mÄnga pÄ vÀg tillbaka.
ââMen det Ă€r en bit kvar, sĂ€ger pressansvariga Josefin Engfelt.
Förlorat miljoner
Bland de mer kommersiella kedjorna syns krisen i bortspolade vinster, men det Àr ingen ko pÄ isen, Àn sÄ lÀnge i alla fall. Sats har tappat mÄnga tiotals miljoner kronor i intÀkter, men det blev bara en mindre förlust under andra kvartalet i Är, enligt det senast tillgÀngliga resultatet för den börsnoterade kedjan. 25 000 medlemmar har försvunnit sedan Ärsskiftet 2019/2020 och dÄ har Sats ÀndÄ fler gym i dag Àn innan pandemin slog till.
Den i huvudsak Stockholmsbaserade kedjan Puls & TrÀning, som köptes upp av N'ergy tidigare i Är, klarade coronakrisen vÀl, Ätminstone enligt Ärsredovisningen för 2020. SÄvÀl intÀkter som resultat steg som en följd av fler gym, sparprogram och stöd frÄn staten, men medlemmarna blev fÀrre jÀmfört med Äret innan.
Men Àven om trÀningslusten ÄtervÀnder lÀr det bli en fördröjning av intÀktsuppgÄngen. MÄnga som betalat frös sina medlemskap, sköt dem pÄ framtiden, och kan dÄ trÀna under hösten för tidigare inbetalade pengar.
Digital hÀlsa
Kanske har krisen skapat nya vanor.
ââJag tror absolut att det Ă€r sĂ„, man kanske lĂ€gger upp sin trĂ€ning pĂ„ annat sĂ€tt, att man byter ut ett pass mot ett digitalt hemma, sĂ€ger Susanne Jidesten.
Magnus Wilhelmsson, vd för Nordic Wellness, tror ocksÄ det. Digital uppkopplad trÀning hemma fanns redan innan pandemin, nu tog den rejÀl fart.
ââFolk hittar andra vĂ€gar helt enkelt, sĂ€ger han, men tror inte att de fysiska gymmen blir fĂ€rre för det.
FriskvÄrdskedjan med nÀrmare 300 trÀningsstÀllen runt om i landet har tappat runt 30 procent i antal besökare under coronaperioden. Det har varit tufft förstÄs med besparingar, men enligt Magnus Wilhelmsson har han inte tvingats stÀnga nÄgon av klubbarna, tvÀrtom nya Àr pÄ vÀg. Om kunderna nu vÀntas tillbaka i höst, det vet han inte Ànnu.