Matprojektet "Mino Market" kommer i en tid nÀr syskonen i den profilerade mediefamiljen nischat in sig i sina respektive karriÀrer. Benjamin som musiker, Bianca som entreprenör och influencer och Oliver som krögare i Stockholm.
Men det föregicks av, vad som kan beskrivas som, nĂ„gra Ă„r av extrem medieexponering â inte minst i tv-programmet Wahlgrens vĂ€rld.
Experten: Bra strategi
En utmÀrkt strategi i varumÀrkesbyggande om man frÄgar Eva Ossiansson, varumÀrkesforskare vid Göteborgs universitet.
ââDe har nĂ„tt ut i flera kanaler i mĂ„nga Ă„r och skapat en bred varumĂ€rkeskĂ€nnedom. I dokusĂ„pan fick man ocksĂ„ en avskalad och privat kĂ€nsla vilket bygger en lojal följarbas, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââBianca till exempel har byggt en sĂ„ stark fanbase, som gillar saker oavsett om vederbörande fĂ„r kritik.
Hon tar upp Bianca Ingrossos bolag Caia cosmetics turer hos Reklamombudsmannen (RO) som exempel.
2021 hade bolaget fÀllts sju gÄnger av RO pÄ drygt tvÄ Är, enligt Resumé. Inget svenskt bolag hade fler fÀllningar under samma period. Vid fyra av tillfÀllena var anledningen könsdiskriminerande reklam.
Tidigare i Är gick Caias Àgarbolag med pÄ ett strafförelÀggande efter att ha sÄlt en miljöfarlig sminkpenna innehÄllande ett förbjudet PFAS-Àmne.
Caia gick ut med en ursÀkt och skrev att man skÀrpt sina processer.
Finns det nÄgot mer du vill sÀga om saken?
â Nej vi har redan gjort vĂ„rt uttalande. Tack för att du frĂ„gar men du kan vĂ€nda dig till vĂ„r vd i sĂ„ fall, sĂ€ger Bianca Ingrosso.
Inte varit en plan
FrÄgar man syskonen sjÀlva har det aldrig funnits nÄgon strategi bakom deras programmedverkande och personliga varumÀrken.
ââDet Ă€r sĂ„ kul att folk alltid tror att vi har nĂ„gon strategisk plan. Jag tror i stĂ€llet att vi tackade ja till mycket för att vi tyckte det var kul. Nu har vi dels mindre tid men ocksĂ„ hittat mer vad vi vill syssla med, sĂ€ger Bianca Ingrosso.
Kan inte er mamma haft en sÄdan plan för er dÄ?
Ett skratt bryter ut mellan syskonen.
ââGud det hade varit sĂ„ jĂ€kla fett om det visade sig vara sĂ„ men ordet strategi finns inte hos henne, sĂ€ger Bianca Ingrosso.
Idén om Mino har vuxit fram runt matbordet under mÄnga Är, berÀttar Oliver Ingrosso:
ââDet har vĂ€l fötts ur att sortiment som vi vill ha i en svensk matbutik inte finns riktigt.
Benjamin Ingrosso berÀttar att det till och med var svÄrt för inköparna att hitta produkterna de var ute efter nÀr han spelade in sitt mat- och musikprogram "Benjamins".
ââJag hoppas folk tycker det hĂ€r "makes sense" eftersom jag Ă€lskar pasta och stĂ„tt och skrikit om vad man fĂ„r ha eller inte i en carbonara, sĂ€ger han.