Pasta och tomater nÀsta steg i imperiet Ingrosso

RÀcker stora följarskaror och passion för italiensk mat för att slÄ sig in pÄ butikshyllorna och krÀnga pasta och tomatkonserver? Det hoppas syskonen Ingrosso med sitt nya företag.
–Jag hoppas folk tycker det hĂ€r “makes sense”, sĂ€ger Benjamin Ingrosso.

Syskonen Oliver, Bianca och Benjamin Ingrosso har startat sitt första gemensamma bolag som ska sÀlja italienska livsmedelsprodukter.

Syskonen Oliver, Bianca och Benjamin Ingrosso har startat sitt första gemensamma bolag som ska sÀlja italienska livsmedelsprodukter.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi2024-10-25 06:13

Matprojektet "Mino Market" kommer i en tid nÀr syskonen i den profilerade mediefamiljen nischat in sig i sina respektive karriÀrer. Benjamin som musiker, Bianca som entreprenör och influencer och Oliver som krögare i Stockholm.

Men det föregicks av, vad som kan beskrivas som, nĂ„gra Ă„r av extrem medieexponering – inte minst i tv-programmet Wahlgrens vĂ€rld.

Experten: Bra strategi

En utmÀrkt strategi i varumÀrkesbyggande om man frÄgar Eva Ossiansson, varumÀrkesforskare vid Göteborgs universitet.

– De har nĂ„tt ut i flera kanaler i mĂ„nga Ă„r och skapat en bred varumĂ€rkeskĂ€nnedom. I dokusĂ„pan fick man ocksĂ„ en avskalad och privat kĂ€nsla vilket bygger en lojal följarbas, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Bianca till exempel har byggt en sĂ„ stark fanbase, som gillar saker oavsett om vederbörande fĂ„r kritik.

Hon tar upp Bianca Ingrossos bolag Caia cosmetics turer hos Reklamombudsmannen (RO) som exempel.

2021 hade bolaget fÀllts sju gÄnger av RO pÄ drygt tvÄ Är, enligt Resumé. Inget svenskt bolag hade fler fÀllningar under samma period. Vid fyra av tillfÀllena var anledningen könsdiskriminerande reklam.

Tidigare i Är gick Caias Àgarbolag med pÄ ett strafförelÀggande efter att ha sÄlt en miljöfarlig sminkpenna innehÄllande ett förbjudet PFAS-Àmne.

Caia gick ut med en ursÀkt och skrev att man skÀrpt sina processer.

Finns det nÄgot mer du vill sÀga om saken?

— Nej vi har redan gjort vĂ„rt uttalande. Tack för att du frĂ„gar men du kan vĂ€nda dig till vĂ„r vd i sĂ„ fall, sĂ€ger Bianca Ingrosso.

Inte varit en plan

FrÄgar man syskonen sjÀlva har det aldrig funnits nÄgon strategi bakom deras programmedverkande och personliga varumÀrken.

– Det Ă€r sĂ„ kul att folk alltid tror att vi har nĂ„gon strategisk plan. Jag tror i stĂ€llet att vi tackade ja till mycket för att vi tyckte det var kul. Nu har vi dels mindre tid men ocksĂ„ hittat mer vad vi vill syssla med, sĂ€ger Bianca Ingrosso.

Kan inte er mamma haft en sÄdan plan för er dÄ?

Ett skratt bryter ut mellan syskonen.

– Gud det hade varit sĂ„ jĂ€kla fett om det visade sig vara sĂ„ men ordet strategi finns inte hos henne, sĂ€ger Bianca Ingrosso.

Idén om Mino har vuxit fram runt matbordet under mÄnga Är, berÀttar Oliver Ingrosso:

– Det har vĂ€l fötts ur att sortiment som vi vill ha i en svensk matbutik inte finns riktigt.

Benjamin Ingrosso berÀttar att det till och med var svÄrt för inköparna att hitta produkterna de var ute efter nÀr han spelade in sitt mat- och musikprogram "Benjamins".

– Jag hoppas folk tycker det hĂ€r "makes sense" eftersom jag Ă€lskar pasta och stĂ„tt och skrikit om vad man fĂ„r ha eller inte i en carbonara, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!