"FörsÀljningen pÄ nÀtet har vÀxt under pandemin och för en del klÀdbutiker har ökad e-handel vÀgt upp tappen i de fysiska butikerna", sÀger Mats Hedenström, nÀringspolitisk chef pÄ Svensk Handel, enligt ett pressmeddelande.
MÄnga butikshandlare vittnar om att kundernas köpsug Àr stort och att snittköpen Àr högre Àn normalt, enligt Svensk Handel.
"Det fina vÀdret i början av sommaren ökade försÀljningen av shorts, klÀnningar och kjolar. Fler handlare fick sÀlja varor till fullpris vilket har varit viktigt", sÀger Hedenström.
JÀmfört med 2019, Äret före pandemin, backar dock klÀd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent. Att alla fullvaccinerar sig Àr nyckeln till att fÄ tillbaka rörligheten i samhÀllet. Det har varit ett riktigt tufft Är, anser Mats Hedenström.
"Det Àr mÄnga modehandlare som har kÀmpat hÄrt för att hÄlla nÀsan ovan vattenytan under pandemin."