Ökat sug efter lösgodis igen

Konfektyrbolaget Cloetta har varit påverkat under pandemin och då framförallt försäljningen av lösgodis.

Cloetta har presenterat delårssiffror. Arkivbild.

Cloetta har presenterat delårssiffror. Arkivbild.

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Ekonomi2021-07-16 08:19

Nu tar dock försäljningen fart igen. Under andra kvartalet ökade försäljningen organiskt med 79,6 procent andra kvartalet och bolaget kan redovisa en ökad omsättning, 1 420 miljoner kronor jämfört med 1 237 miljoner kronor samma period föregående år.

"Lösviktsförsäljningen ökade med 80 procent, men är fortfarande lägre jämfört med före pandemin. Vi ökade marknadsföringsinvesteringarna samtidigt som vi fortsatte att förbättra vår lönsamhet, vilket inkluderar att få lösviktsgodis tillbaka till break-even", skriver bolagets vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.

Bolagets resultat före skatt uppgick till 122 miljoner kronor, en försämring med 10,9 procent jämfört med samma period föregående år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!