ââDu kan ta bort all drivmedelsskatt och alla biodrivmedel. Du fĂ„r Ă€ndĂ„ inte ned priset med tio kronor, sĂ€ger Alarik Sandrup, nĂ€ringspolitisk chef pĂ„ LantmĂ€nnen.
Beloppet tio kronor hĂ€rrör frĂ„n uttalanden gjorda av bland annat SD i debatten inför valet â dĂ€r en reduktionsplikt pĂ„ EU:s miniminivĂ„ under överskĂ„dlig framtid presenterades som ett förslag ihop med sĂ€nkt skatt och moms pĂ„ brĂ€nsle. Liknande förslag lades Ă€ven fram av M och KD â partier som nu förhandlar med SD och L om att bilda regering.
LantmĂ€nnen â med 10 000 anstĂ€llda â stĂ„r för en stor andel av den etanol som anvĂ€nds för att blanda i bensinen i Sverige.
Dyrare olja, svagare krona
Enligt Sandrup kan en sĂ€nkning av reduktionsplikten pĂ„ bensin till EU:s miniminivĂ„ frĂ„n dagens 7,8 procent kanske ge en tillfĂ€llig effekt pĂ„ maximalt nĂ„gra tioöringar per liter. Och han uppskattar att sĂ€nkningen av reduktionsnivĂ„n för dieseln frĂ„n dagens 30,5 till 6 procent â ett förslag som förts fram av partierna M, KD och SD â kanske skulle ge högst 2-3 kronor
Enligt Energimyndigheten skulle det dessutom öka utslÀppen med sex miljoner ton koldioxid per Är.
Det som har lyft drivmedelspriserna i Sverige Àr enligt Sandrup i sjÀlva verket dyrare oljeprodukter i hela vÀrlden i kölvattnet pÄ Ukrainakriget och en kraftig försvagning av den svenska kronan mot dollarn.
ââBara tappet i kronans vĂ€rde i Ă„r har ju gjort flera kronor per liter nĂ€r det gĂ€ller diesel och bensin â sĂ€kert mer Ă€n vad reduktionsplikten orsakar, sĂ€ger han.
Drivmedelskedjan Preem, som med drygt 1 500 anstÀllda planerar satsningar pÄ ökad produktion av biodrivmedel i Göteborg och Lysekil, gör ungefÀr samma bedömning.
ââSkatter, moms, valutakurser och priset pĂ„ rĂ„olja har betydligt större pĂ„verkan pĂ„ priset Ă€n reduktionspliktsnivĂ„n, sĂ€ger Dani Backteg, presschef pĂ„ Preem.
SlÄr mot investeringsklimatet
Backteg varnar samtidigt för att de tvÀra kasten vad gÀller reduktionsplikten som nu förts fram av högerblocket kan slÄ hÄrt mot investeringsklimatet.
ââFörutsĂ€ttningarna för storskalig omstĂ€llning försĂ€mras tydligt. Det kan lĂ„sa fast Sverige i ett fossilberoende vĂ€ldigt lĂ€nge, sĂ€ger Backteg.
Sandrup pÄ LantmÀnnen hÄller med, sÀrskilt om liknande beslut om minskad inblandning av biodrivmedel fattas i andra EU-lÀnder.
LantmĂ€nnen investerar just nu 800 miljoner kronor i sitt bioraffinaderi Agroetanol i Norrköping. Det handlar om en ny anlĂ€ggning för att förĂ€dla protein för livsmedel â en sĂ„ kallad samprodukt som blir över vid produktionen av etanol.
ââVi vill ha lĂ„ngsiktiga, stabila spelregler. De hĂ€r investeringarna inom biodrivmedelsproduktion, oavsett vilket bolag det gĂ€ller, Ă€r vĂ€ldigt stora pengar och det Ă€r lĂ„nga avskrivningstider, sĂ€ger han.
Sandrup tillÀgger att han mycket vÀl förstÄr behovet av att tillfÀlligt fÄ ned drivmedelspriserna, bÄde för hushÄll och företag i Sverige.
ââVi Ă€r fullt medvetna om att dieselpriset Ă€r ett vĂ€ldigt stort bekymmer och att man behöver göra nĂ„got, sĂ€ger Sandrup.
Men enligt Sandrup Àventyras klimatmÄlen om man skulle helt överge biodrivmedel och reduktionsplikten. Och om man skulle vÀlja andra klimatÄtgÀrder skulle de bli vÀsentligt dyrare.
ââDessutom skulle det lĂ„sa oss vid fortsatt och till och med ökad import av fossila drivmedel, sĂ€ger han.
Ett kompromissförslag
LRF:s ordförande Palle Borgström stÀmmer in i kritiken.
ââDĂ„ slĂ„r man ju undan förutsĂ€ttning för de investeringar som nu Ă€r pĂ„ gĂ„ng â och som jag förstĂ„r det omöjliggör det ocksĂ„ de mĂ„lsĂ€ttningar som Sverige satt upp gĂ€llande klimatarbete och att fasa ut fossila brĂ€nslena, sĂ€ger han.
LRF föreslÄr en kompromiss: en anpassning av reduktionsplikten sÄ att den balanseras med svensk produktionskapacitet av biodrivmedel.
ââVi frĂ„n LRF har föreslagit att vi sĂ€nker kravet nu â och sedan om ett par tre Ă„r, nĂ€r vi vet att det kommer vara flera stora investeringar i Sverige som börjar producera, dĂ„ kan man skruva upp kravet sĂ„ att utbudet pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt harmoniserar med efterfrĂ„gan, sĂ€ger Borgström.
RÀttad: I en tidigare version av texten blandades nivÄn pÄ reduktionsplikten ihop med andelen inblandning av biodrivmedel i diesel.