Jim Rowan och Volvo Cars presenterade pÄ torsdagen det första bokslutet sedan företaget klev in pÄ Stockholmsbörsen igen under förra Äret.
För fjÀrde kvartalet landade Volvo Cars rörelsevinst pÄ 3,4 miljarder kronor, nÄgot lÀgre Àn under samma period 2021 men Ä andra sidan i linje med marknadens förvÀntningar.
Detta efter vad Rowan kallar ett "utmanande Är", frÀmst utifrÄn Ukrainakriget men ocksÄ covidrestriktioner i Kina vilket pÄverkar Volvo Cars i stor utstrÀckning. Dels dÄ en del av produktionen sker dÀr, dels dÄ Kina Àr vÀrldens största marknad avseende bilförsÀljning.
En ny utmaning
Ytterligare en utmaning Àr nu det priskrig som etablerats pÄ elbilsmarknaden, just den sektor dÀr Volvo Cars har som mÄl framöver att sÀlja 1,2 miljoner fordon Ärligen.
Tesla skakade om marknaden i början av Äret med att chocksÀnka priserna, bland annat pÄ Model Y med omkring 150 000 kronor, dÀrefter har ocksÄ Ford följt efter. Den stora frÄgan har dÀrefter varit hur Volvo Cars ska förhÄlla sig till detta?
Inte alls, enligt vd:n Jim Rowan.
Trots hög inflation och höga energikostnader Àr efterfrÄgan fortsatt hög pÄ Volvos produkter, bedömer Volvos vd.
ââDet bĂ„dar gott för vĂ„rt mĂ€rke och vĂ„ra priser. Vi ser inga skĂ€l att behöva sĂ€nka priserna under den allra nĂ€rmaste framtiden.
TT: Ăr du inte bekymrad att konsumenter vĂ€ljer bort Volvo till förmĂ„n för andra tillverkare?
ââVĂ„r orderbok Ă€r pĂ„ den högsta nivĂ„n nĂ„gonsin och vi ser inte heller avbokningar, sĂ„ nĂ€r jag tittar pĂ„ dessa faktorer sĂ„ ser jag inte att det Ă€r nĂ„gra skĂ€l till prissĂ€nkningar.
ââDĂ€remot följer vi kundernas sentiment noga och Ă€r bekymrade över fortsatt hög inflation och höga energikostnader.
TvÄsiffrig tillvÀxt
Företaget flaggar i stÀllet för en tvÄsiffrig tillvÀxt under 2023 efter det att man bland annat sett en lÀttnad nÀr det gÀller tillgÄngen pÄ för bilindustrin viktiga halvledarkomponenter. Bristen pÄ sÄdana har tidigare varit ett stort bekymmer.
ââDet kommer vara mycket bĂ€ttre under 2023 Ă€n 2022 dĂ„ vi förhoppningsvis inte har covid-situationen att hantera. Det kommer sĂ€kert uppstĂ„ tillfĂ€llen men jag Ă€r mycket mer positiv nu, sĂ€ger han om den fortsatta tillgĂ„ngen pĂ„ halvledare.
Företaget har samtidigt lanserat ett kostnads- och effektiviseringsprogram. Jim Rowan utlovar att detta dock inte Àr lika med nedskÀrningar och förlorade jobb, exempelvis vid fabriken i Torslanda.
Men de anstÀllda mÀrker ÀndÄ av de tuffare ekonomiska tiderna. Företaget delar Äterigen ut en bonus men en kraftigt försÀmrad sÄdan jÀmfört med hur det sÄg ut Äret före.
ââBonusnivĂ„n Ă€r pĂ„ 78 procent baserat pĂ„ vĂ„ra mĂ„l och hur vi stod oss jĂ€mfört med dessa. Det har varit ett utmanande Ă„r och vi Ă€r glada att dĂ„ Ă€ndĂ„ kunna betala ut den hĂ€r bonusen, sĂ€ger företagets finanschef Johan Ekdahl.
Siffran kan jÀmföras med resultatet 2021, dÄ uppnÄdde man maxtaket, det vill sÀga 200 procent. Bonusen för en fabriksarbetare i Torslanda blir nu 14 040 kronor jÀmfört med 35 000 kronor Äret före, uppger Volvos pressavdelning för Göteborgs-Posten.
Efter morgonens rapport lyfter aktien drygt tvÄ procent. Men den Àr fortfarande kvar pÄ samma nivÄ, 53 kronor per aktie, som teckningskursen förra hösten.
Nyckeltal | FjÀrde kvartalet 2022 | FjÀrde kvartalet 2021 |
OmsÀttning (miljarder kronor) | 105,2 | 80,1 |
Rörelseresultat | 3,4 | 3,7 |
Vinst per aktie för utspÀdning (kronor) | 0:82 | 0:66 |
FörsÀljningsandel elektriska bilar (procent) | 18 | 6 |