Det visar en ny rapport frÄn Ekonomihögskolan som gjorts tillsammans med undersökningsföretaget Norstat.
Andelen Àr samtidigt en fördubblad tillvÀxt i antal kunder sedan Ärsskiftet 2020/21.
"Amazon Àr speciellt starka bland den yngre befolkningen. Men sammantaget Àr det fortfarande svÄrt att bedöma hur framtidsutsikterna ser ut för Amazon.se bÄde vad gÀller marknadsandelar och nÀr deras tillvÀxt kommer att landa i nivÄ med konkurrenterna", sÀger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring i ett pressmeddelande.
I rapporten framgÄr att relativt fÄ av de svarande kan tÀnka sig att rekommendera sajten till andra konsumenter eller kan tÀnka sig att handla dÀr igen.
Rapporten ingÄr i ett pÄgÄende projekt som sedan lanseringen i oktober 2020 följer 1 000 olika svenskars attityd och beteende kopplat till Amazons svenska sajt. Studien bygger pÄ totalt 12 000 svenskar via en webbpanel som i sin tur bestÄr av mer Àn 100 000 svenska deltagare.