SĂ„ kom det sĂ„ till sist â beskedet om en börsnotering av Volvo Cars. Det blir pĂ„ Stockholmsbörsen.
I samband med noteringen planerar Volvo Cars en nyemission av aktier för 25 miljarder kronor. OvanpĂ„ det flaggas det för att befintliga huvudĂ€garen â Zhejiang Geely Holding â kan komma att sĂ€lja av en del av sitt innehav.
"Vi kommer fortsĂ€tta stödja Volvo Cars som majoritetsĂ€gare i den hĂ€r pĂ„gĂ„ende globala framgĂ„ngssagan", skriver Volvo Cars styrelseordförande och huvudĂ€gare Eric Li â Ă€ven kĂ€nd som Li Shufu.
Om priset blir det rÀtta
De svenska institutionella Àgarna, AMF och Folksam, Àr ocksÄ med pÄ noterna. De har inför noteringen sÄ kallade preferensaktier som tillsammans motsvarar 2,2 procent av aktierna, som ska stÀmplas om till stamaktier.
Folksam har sedan fem Är preferensaktier i Volvo Cars, som sedan 2019 har ett nominellt vÀrde av tvÄ miljarder kronor, enligt Michael Kjeller, chef för kapitalförvaltning pÄ försÀkringskoncernen.
Han tycker att Volvo Cars under de fem Ären Folksam varit Àgare har levererat pÄ sina planer och fattat kloka beslut.
ââSĂ„ vi kĂ€nner oss helt trygga med att det hĂ€r Ă€r en bra tidpunkt och att det passar företaget, sĂ€ger han.
ââVi har fĂ„tt vad vi skulle fĂ„ enligt villkoren som gĂ€llde för preferensaktierna och vi tycker att vi har blivit kompenserade för den risk vi har tagit under den hĂ€r perioden, tillĂ€gger han om preferensaktierna.
Men AMF:s aktiechef Anders Oscarsson kan tĂ€nka sig att öka innehavet Ă€nnu mer â om priset blir det rĂ€tta.
Inför börsnoteringen har AMF gjort upp med Volvo Cars om att stÀmpla om sina preferensaktier till stamaktier för tre miljarder kronor.
ââVi kommer att gĂ„ in med det till att börja med, sedan fĂ„r vi diskutera internt om vi kommer gĂ„ in med ytterligare pengar, sĂ€ger Oscarsson.
ââKommer vi köpa mer eller inte? Det beror lite grann pĂ„ vad priset blir, tillĂ€gger han.
"Lite av Sveriges kronjuvel"
Oscarsson beskriver Volvo Cars som transparent, vÀlskött och lönsamt, med en bra produktmix och position i omstÀllningen frÄn bensin och diesel till hybrid- och elbilar.
ââDe ligger i god fas dĂ€r och har ett bra tankesĂ€tt kring detta. Det borgar ju för att det kan bli en hygglig placering. Sedan gĂ„r det ju inte att komma ifrĂ„n att detta Ă€r lite av Sveriges kronjuvel, som kommer till börsen igen, sĂ€ger han.
Första dag för handel med aktierna pÄ Stockholmsbörsen vÀntas bli nÄgon gÄng i Är. FörsÀljningen och emissionen kommer att riktas bÄde till allmÀnheten och institutionella placerare.
Bolagsledningen har antagit som ambition att fram till 2025 nĂ„ en försĂ€ljning av 1,2 miljoner bilar per Ă„r. Nuvarande Ă„rstakt, vid senaste halvĂ„rsskiftet, ligger pĂ„ 773 000. Samtidigt siktas pĂ„ en rörelsemarginal, vinst i förhĂ„llande till försĂ€ljning, pĂ„ 8â10 procent.
Köptes av Ford
Den klassiska biltillverkaren â som försvann frĂ„n börsen nĂ€r Ford köpte företaget 1999 â siktar pĂ„ en vĂ€rdering pĂ„ upp emot 25 miljarder dollar, motsvarande nĂ€ra 219 miljarder kronor, enligt kĂ€llor till The Wall Street Journal, som ocksĂ„ var först med att rapportera om att detaljer om noteringen kunde komma redan pĂ„ mĂ„ndagen.
VÀrderingen kan jÀmföras med de 1,8 miljarder dollar som Zhejiang Geely Holding köpte Volvo Cars för av amerikanska Ford Motor 2010.
SĂ„ sent som i februari meddelade den kinesiska huvudĂ€garen att planerna pĂ„ en börsnotering skrotats â men i maj togs trĂ„den upp igen. DĂ„ meddelades att Volvo Cars skulle undersöka möjligheterna för en börsnotering med siktet instĂ€llt pĂ„ Stockholmsbörsen.
Polestar för 170 miljarder
I förra veckan kom beskedet att elbilstillverkaren Polestar, med Volvo Cars som storÀgare, börsnoteras pÄ New York-börsen genom en fusion med det amerikanska sÄ kallade spac-bolaget Gores Guggenheim. I transaktionen vÀrderas Polestar till drygt 170 miljarder kronor.
Genom det beskedet gavs en fingervisning om vad Volvos del av bolaget var vÀrd, vilket har pekats ut som en viktig pusselbit i Volvos egen notering.
ââDet har underlĂ€ttat vĂ€ldigt mycket, att fĂ„ en vĂ€rdering pĂ„ Polestar, och dĂ€rmed börja fundera pĂ„ vad som Ă€r restvĂ€rdet pĂ„ Volvo Cars. Det gör det lĂ€ttare att rĂ€kna hem ett vĂ€rde pĂ„ Volvo Cars, sĂ€ger AMF:s Anders Oscarsson.