Bingo för McDonald's kycklingsatsning

Snabbmatskedjan McDonald's krossar förväntningarna med en kvartalsrapport där försäljningen hamnar väsentligt högre än väntat.

Rejält lyft för McDonald's i första kvartalet, enligt kvartalsrapport. Arkivbild

Rejält lyft för McDonald's i första kvartalet, enligt kvartalsrapport. Arkivbild

Foto: Charlie Neibergall AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-04-29 13:32

Mindre restriktioner och nya kycklingsatsningar i utbudet bidrar till utvecklingen.

Tillväxten är tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

Försäljningen i jämförbara McDonald's-restauranger i USA lyfte med 13,6 procent under första kvartalet. Det kan jämföras med en snittprognos på 9,2 procent. Globalt ökade den jämförbara försäljningen med 7,5 procent, mot väntade 4,7 procent.

Nettovinsten för första kvartalet lyfte till 1,54 miljarder dollar, upp från 1,11 miljarder ett år tidigare. Omsättningen steg 9 procent till 5,12 miljarder dollar, mot väntade 5,03 miljarder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!