I skuggan av börsjÀttar som Handelsbanken, Ericsson och Volvo har Àven skönhetsbolaget Lyko och modekedjan Nelly rapporterat i veckan. BÄda tvÄ Àr tydliga exempel pÄ e-handelsbolag dÀr coronapandemin gjort att företagen har hamnat i fokus tack vare restriktioner och nedstÀngningar.
Det finansiella resultaten för de bÄda var dock olika. Lyko som specialiserat sig pÄ hÄr- och skönhetsvÄrd redovisar en försÀljningstillvÀxt pÄ 40 procent under första kvartalet och en tillvÀxt online med 60 procent under samma period.
Nelly Ă„ andra sidan, som framför allt fokuserar pĂ„ mode mot en kvinnlig mĂ„lgrupp i Ă„lder 15â25 Ă„r, redovisar visserligen en minskad rörelseförlust men samtidigt steg tillvĂ€xten gĂ€llande nettoomsĂ€ttning med "bara" tre procent.
MÄnga visar inte vinst
ââNelly Ă€r en verksamhet som haft problem med att fĂ„ lönsamhet under ganska lĂ„ng tid medan Lyko i sin tur har en vĂ€ldigt stor andel e-handel, sĂ€ger Rolf Karp, aktieanalytiker inom detaljhandel och servicebolag hos Aktiespararna och som av Reuters rankats som Europas bĂ€sta detaljhandelsanalytiker.
Rolf Karp poÀngterar att det Àr förenklat att sÀga att alla e-handelsbolag inom sektorn gÄr extremt bra.
ââMan ska komma ihĂ„g att det finns vĂ€ldigt mĂ„nga smĂ„ e-handelsaktörer och ungefĂ€r hĂ€lften visar inte fullgod vinst Ă€nnu. Det finns ocksĂ„ mĂ„nga som kommer och gĂ„r.
Till vinnarna hör framför allt de riktigt stora jĂ€ttarna som tyska Zalando som nu för andra gĂ„ngen inom loppet av en mĂ„nad levererat en omvĂ€nd vinstvarning gĂ€llande första kvartalet. Ăven konkurrenten Boozt har nyligen gjort detsamma.
ââE-handeln kommer att fortsĂ€tta ta mark men Ă€ven hĂ€r gĂ€ller det att ha en strategi som över tid pĂ„visar lönsamhet. För mindre aktörer kan det vara tufft, men till exempel Nelly borde ha kunnat uppvisat lönsamhet för lĂ€nge sedan, sĂ€ger Rolf Karp.
ââSedan finns ju affĂ€rsĂ€nglar och riskkapitalister som gĂ„r in med kapital sĂ„ en del kan överleva med konstgjord andning.
Konsolidering en möjlighet
Rickard Lyko, vd för familjeföretag Lyko, betonar att han tror att förflyttningen frÄn fysiska butiker till e-handel kommer att vara bestÄende Àven den dag pandemin klingat av.
ââVi Ă€r ju som starkast inom hud- och hĂ„rvĂ„rd men nĂ€r vi vĂ€xer 60 procent under det hĂ€r kvartalet och 70 procent dessförinnan Ă€r det ju sĂ„ att alla kategorier vĂ€xer för vĂ„r del.
En naturlig del i detta blir dÀrmed en konsolidering, bedömer Rickard Lyko dÀr mindre företag försvinner eller köps upp. NÀr det gÀller Lyko har man till exempel nyligen förvÀrvat varumÀrket Make Up Store.
ââVi har redan sett det till viss del. Du mĂ„ste nĂ„ en ganska stor volym innan man fĂ„r en bra lönsamhet. Jag tror att det har att göra med att i dagens samhĂ€lle behöver ett bolag vara bra pĂ„ sĂ„ mĂ„nga delar, sĂ€ger han.
Ett problem för e-handelsbolagen Àr framför allt returgraden. Lyko har dÀr haft en extrem fördel gentemot exempelvis Nelly som i sin delÄrsrapport visserligen uppger att returgraden sjunkit men fortfarande ligger pÄ 30,4 procent.
ââVĂ„r returgrad Ă€r under en procent. Man mĂ„ste hĂ€mta in kostnaderna nĂ„gonstans som det kostar att skicka produkterna fram och tillbaka, sĂ€ger Rickard Lyko.
Rolf Karp nĂ€mner skohandeln dĂ€r konsumenter ibland kan vĂ€lja att bestĂ€lla tre par skor för att sedan returnera tvĂ„ av dessa. Ănnu ett problem för e-handeln Ă€r om man som mĂ„nga klĂ€dkedjor frĂ€mst vĂ€nder sig till en yngre och trendkĂ€nslig mĂ„lgrupp:
ââDen hĂ€r mĂ„lgruppen Ă€r inte sĂ€rskilt lojal. De gĂ„r ut pĂ„ nĂ€tet och hittar man nĂ„got â vilken kedja det nu Ă€r â dĂ„ köper man. De handlar med ögat och dĂ„ kan det bli hos vem som helst, sĂ€ger Karp.