Enligt Gerard Groener, chefen för dotterbolaget Ingka Centres, ligger man redan nu i förhandlingar om att etablera verksamhet i flera amerikanska storstäder. Satsningen följer därmed en tidigare etablering av liknande gallerior i bland annat Europa, Ryssland och Kina, tänkt att även bidra till att locka besökare till Ikea-varuhusen i anslutning till galleriorna.
Rätt i tiden
Många skulle kanske ifrågasätta tidpunkten, mitt under coronapandemin. Dessutom finns stora frågetecken kring detaljhandeln och frågan är om inte shoppinggalleriornas tid är förbi när näthandeln expanderar?
Gerard Groener hävdar i stället att det är perfekt läge på en fastighetsmarknad som skakas i grunderna.
– Vi är i en aktiv fas och kanske är det god tid att köpa nu. Jag skulle säga att det är mer köparens än säljarens marknad just nu i USA, säger han i en intervju med Reuters.
Total sett handlar det om en satsning i 45 olika storstäder där man tittar på att köpa fastigheter som exempelvis gamla postkontor, befintliga gallerior eller butiker och därmed kunna konkurrera med bolag som Westfield, som i sin tur driver exempelvis Mall of Scandinavia i Stockholm.
Gradvis återhämtning
Ingka Centres, som är en del av Ingka Group som i sin tur driver cirka 90 procent av Ikeas varuhus, förvärvade i januari i år en befintlig galleria i London. Den är tänkt att öppna upp i april, enligt Groener.
Galleriornas totala omsättning uppgick förra året till cirka 67 miljarder svenska kronor med bland annat kunder som Zara, H&M och Uniqlo. Under de senaste månaderna har dock 15 av 38 tvingats att hålla stängt på grund av covid-19 även om man nu ser en gradvis återhämtning i exempelvis Kina. Enligt Groener ligger försäljningen i Peking på 67 procent jämfört med före utbrottet.