Scaniachefen nöjer sig med att ha fÄtt bort cirka 3 700 av de totalt 5 000 medarbetare som skulle sÀgas upp till Ärsskiftet.
Avvikelsen pÄ totalt 1 300 medarbetare globalt handlar primÀrt om att det visat sig att Scania tvingats ta in mer folk i produktionen Àn planerat.
ââVi kommer att ha mer anstĂ€llda i produktionen i slutet av Ă„ret Ă€n vad vi hade i början av Ă„ret, innan pandemin, sĂ€ger Henrik Henriksson.
OvÀntat stor orderingÄng
Förklaringen Àr en frÄn början stor orderbok, tvÄ mÄnaders produktionsavbrott i vÄras och en ovÀntat stor orderingÄng under tredje kvartalet.
PÄ marginalen blir nedskÀrningen av antalet tjÀnstemÀn i SödertÀlje ocksÄ nÄgot mindre Àn planerat. Omkring 800 medarbetare har sagts upp, mot de 1 000 som det talades om i juni.
ââNu kĂ€nner vi att vi har en struktur som kĂ€nns helt rĂ€tt och med rĂ€tt storlek för oss framĂ„t. Nu handlar det snarare om att fĂ„ ut bĂ€ttre produktivitet och effektivitet ur det gĂ€nget vi har, sĂ€ger Henrik Henriksson.
ââJag ser inte att nĂ„got mer ska behöva göras, sĂ„tillvida det inte blir en tredje vĂ„g av pandemin, tillĂ€gger han.
Samtidigt fortsÀtter strukturomvandlingen, som belastade tredje kvartalets resultat och Àven vÀntas tynga resultatet för fjÀrde kvartalet.
ââVi mĂ„ste ta bort strukturkostnader. Det hĂ€r Ă€r saker som vi kanske borde ha gjort för 10-15 Ă„r sedan, sĂ€ger Henriksson.
18 strategiska projekt
Det kretsar kring 18 strategiska projekt, dÀr det hittills har fattats beslut i omkring hÀlften. Bland annat har en bussfabrik i Finland stÀngts ned och anlÀggningar i Thailand och Indien avvecklats respektive justerats.
Mycket handlar om att hitta rÀtt balans mellan hur mycket komponenter som ska tillverkas pÄ egen hand och hur mycket man kan köpa in, enligt Henriksson.
ââDet Ă€ndrar sig efter hand. Det beror pĂ„ hur mycket du klarar av i din balansrĂ€kning, men ocksĂ„ pĂ„ hur teknikutvecklingen gĂ„r.
Bland projekten finns ocksĂ„ stora satsningar, bland annat ny kapacitet för elektriska fordon â som Ă€n sĂ„ lĂ€nge ligger inom befintlig struktur.
ââVi behöver specialisera detta efterhand och Ă€ven börja titta pĂ„ produktion av komponenter för elektrifierade fordon, batteripaket, batterimoduler, elektriska motorer.
Satsningen pÄ ny teknik syns ocksÄ i det ökade antalet mjukvaruingenjörer i SödertÀlje, dÀr sedan början av Äret mer Àn hÀlften av forskning- och utvecklingspersonalen nu jobbar med mjukvaror.
Scanias satsningar pÄ elektriska drivlinor har i Är för första gÄngen ocksÄ överstigit satsningarna pÄ konventionella drivlinor, rÀknat i bÄde kronor och antalet arbetade timmar. Samtidigt vÀxer bemanningen som jobbar med utveckling inom sjÀlvkörande fordon snabbt.
VĂ€lkomnar vaccinnyhet
Veckans positiva vaccinnyhet frÄn Pfizer vÀlkomnas av Scaniachefen. Ett vaccin skulle göra det möjligt att normalisera vardagen för medarbetarna, men Àven möjliggöra mer besök hos kunder, för att enklare sÀlja in ny teknik eller fÄ stora affÀrsupplÀgg pÄ plats.
EfterfrÄgan pÄ godstransporter har hittills under pandemin inte drabbats sÀrskilt hÄrt. Men nÀr det gÀller persontransporter ser det desto dystrare ut och dÀr tror Henriksson att ett vaccin kan förÀndra spelplanen.
ââPĂ„ bussidan tror jag att vaccinet kan göra att vi fĂ„r tillbaka ett visst sjĂ€lvförtroende hos vĂ„ra kunder. För just nu tror jag att det Ă€r helt borta.
Han gör Àven tummen upp för helgens besked om att Àgaren Traton fÄtt förvÀrvet av den amerikanska lastbilstillverkaren Navistar pÄ plats. Det Àr en mer lönsam marknad i USA, konstaterar han.
ââOch vi kommer indirekt fĂ„ möjlighet att leverera komponenter till den amerikanska marknaden sĂ„ smĂ„ningom. Det Ă€r positivt för oss.