Tesla paxar afrikanska batterimineraler

Tesla har slutit avtal om att köpa nÀstan all produktion i en av vÀrldens största grafitgruvor. AffÀren tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit nÀr elbilsbranschen försöker sÀkra mineraler utan att vara beroende av Kina.

Marknaden för batterier till elbilar vÀxer sÄ det knakar. PÄ denna arkivbild syns ett batteri till Chevrolet Bolt vid tillverkningen i Michigan.

Marknaden för batterier till elbilar vÀxer sÄ det knakar. PÄ denna arkivbild syns ett batteri till Chevrolet Bolt vid tillverkningen i Michigan.

Foto: Duane Burleson/AP/TT

Energi2022-01-16 14:03

Den amerikanska biltillverkaren ska köpa 80 procent av produktionen frĂ„n Balama-gruvan i Moçambique. I gruvan, som Ă€gs av australiska Syrah, utvinns 350 000 ton rĂ„grafit per Ă„r.

I förÀdlad form Àr grafiten en av de största ingredienserna i batterier, som numera sitter i alla möjliga apparater runt oss. Batteriet i en elbil kan innehÄlla runt 50 kilo grafit.

Ett osÀkerhetsmoment Àr att Balama ligger i Kap Delgado, en provins som hÀrjats av ett extremislamistiskt uppror.

Liksom nÀr det gÀller mÄnga andra mineraler dominerar Kina grafitmarknaden. Men grafiten, en av universums Àldsta mineraler, utvinns i mÄnga lÀnder. Fyndigheter finns Àven i Sverige.

Och marknaden tros vara i det nÀrmaste omÀttlig. Bara Tesla Àr uppe i en Ärstakt pÄ en miljon elbilar, och öppnar snart tvÄ stora fabriker till, samtidigt som Àldre bjÀssar som VW och Toyota stÀller om till eldrift.

– De kan aldrig fĂ„ tillrĂ€ckligt med batterier, sĂ€ger Simon Moores vid analysfirman Benchmark Mineral Intelligence till nyhetsbyrĂ„n AP.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!