Volvo Cars orsakade visst rabalder nÀr nyheten om hastighetsbegrÀnsningen slÀpptes i fjol. Men frÄn och med nu ska fartspÀrren sitta i alla nya Volvobilar.
I fabriken i Luqiao söder om Shanghai har Àndringen redan slagit igenom. Och om tvÄ veckor rullar de första bilarna med begrÀnsad toppfart ut frÄn fabriken i Torslanda.
NÀr 180-grÀnsen aviserades i fjol var syftet bland annat att starta en diskussion om biltillverkarnas ansvar för att undvika exempelvis fortkörning och rattonykterhet.
ââDet gĂ„r alltid att diskutera om det ska vara 180 eller 200 eller 170 eller 160. Men 180 Ă€r ett stort steg dĂ€rifrĂ„n vi kommer. FrĂ„n 220 eller 250, för dĂ€r nĂ„gonstans lĂ„g bilarna beroende pĂ„ marknad och drivlina, sĂ€ger Malin Ekholm.
HjÀlp eller hinder?
Samtidigt med hastighetsbegrÀnsningen införs en "smart" bilnyckel, som gör att toppfarten kan begrÀnsas ytterligare om man exempelvis vill lÄna ut bilen till en mer oerfaren förare.
Nymodigheterna har hyllats av mÄnga sÀkerhetsexperter. Men i kombination med en kommande kameralösning, som ska hjÀlpa förare som visar trötthetssymptom eller Àr okoncentrerade av andra skÀl, har de ocksÄ vÀckt viss kritik.
ââVi har fĂ„tt vĂ€ldigt mycket positivt, det Ă€r mĂ„nga som upplever att Ă€ntligen Ă€r det nĂ„gon som gör nĂ„got. Men naturligtvis finns Ă€ven en kĂ€nsla av att âni hindrar migâ, sĂ€ger Malin Ekholm.
ââMen har vi en möjlighet att ta ett första steg för att visa att vi menar allvar, dĂ„ vill vi ta det ansvaret Ă€ven om det innebĂ€r att man fĂ„r lite svĂ„ra frĂ„gor.
"Ligger i tiden"
FrÄgan Àr ocksÄ hur kontroversiell just fartspÀrren egentligen Àr.
Enligt Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i Duisburg-Essen, Àr hastighetsbegrÀnsningar inte ens i Tyskland en lika infekterad frÄga som tidigare.
ââEfter nĂ€sta förbundsdagsval, skulle jag tro i alla fall, faller det hĂ€r med fri fart pĂ„ Autobahn, sĂ€ger han till TT.
ââDet Ă€r bara en tidsfrĂ„ga, eftersom en majoritet av befolkningen egentligen inte gillar det.
Snarare ligger Volvo Cars bara lite i framkant med sin förÀndring, anser han.
ââJag tror att det ligger bra i tiden, det som Volvo gör. Vi gĂ„r mot en mer ansvarsfull hantering av individuell mobilitet. Det passar vĂ€ldigt bra ihop med Volvo, sĂ€ger Ferdinand Dudenhöffer.
ââDessutom Ă€r 180 en förnuftig sak, dĂ€rför tror jag inte att det blir ett problem i Tyskland heller.