Ny rapport: HÀlften av bilarna laddbara om tio Är

NÀrmare hÀlften av bilarna i Sverige kan vara laddbara om tio Är, och utslÀppen kan minska med nÀstan 60 procent. Men dÄ mÄste infrastrukturen byggas ut och elförsörjningen lösas, enligt en ny rapport frÄn Stockholms handelskammare.

50 procent av personbilarna i Sverige kan vara rena elbilar eller laddhybrider 2030, enligt en rapport frÄn Stockholms handelskammare. Arkivbild

50 procent av personbilarna i Sverige kan vara rena elbilar eller laddhybrider 2030, enligt en rapport frÄn Stockholms handelskammare. Arkivbild

Foto: Janerik Henriksson/TT

Motor2020-11-08 18:40

Antalet nyregistrerade elbilar och laddhybrider har dubblerats i Är jÀmfört med förra Äret, visar rapporten frÄn handelskammaren som bygger pÄ siffror frÄn Statistiska centralbyrÄn.

— Trenden Ă€r otroligt stark. Det vi ser nu Ă€r en enorm transformering av hela fordonsindustrin. De stora personbilstillverkare börjar en efter en att sĂ€lja elbilar eller laddhybrider, sĂ€ger Stefan Westerberg, chefsekonom pĂ„ Stockholms handelskammare.

Kan bli dyr nota

FortsÀtter det i den hÀr takten kommer 50 procent av personbilarna i Sverige att vara rena elbilar eller laddhybrider om tio Är, enligt rapporten.

Trenden, som nu har pÄgÄtt en ganska lÄng tid, kommer frÄn starka incitament. Konsumenter vill bidra till en mer hÄllbar vÀrld, samtidigt som EU inför avgifter för biltillverkarna som bland annat baseras pÄ hur mycket koldioxid som slÀpps ut per kilometer. Det kan resultera i en dyr nota för de stora tillverkarna om de inte stÀller om produktionen.

— Det ger bilföretagen bĂ„de en morot och piska, sĂ€ger Stefan Westerberg.

KoldioxidutslÀppen frÄn personbilar kan minska med 57 procent till 2030, jÀmfört med 2018, om andelen laddbara bilar ökar pÄ det sÀtt handelskammaren spÄr. Men för att nÄ dit krÀvs mer Àn att mÀnniskor vÀljer att köpa sÄdana bilar, till exempel att laddningsmöjligheterna Àr goda.

— Laddhybriderna sĂ€ljer bĂ€ttre Ă€n de rena elbilarna. MĂ„nga bilhandlare vittnar om att köparna har rĂ€ckviddsĂ„ngest, det vill sĂ€ga att man Ă€r orolig för att inte hitta en laddpunkt, sĂ€ger Westerberg.

Han konstaterar att prognoserna inte kommer uppfyllas av sig sjÀlva utan att det ocksÄ krÀvs en bra infrastruktur för laddningen.

Ont om laddstolpar

I dag syns problematiken bland annat i Stockholm, Uppsala, Örebro och Jönköping dĂ€r laddstolparna Ă€r för fĂ„ med tanke pĂ„ antalet elbilar och laddhybrider. Sveriges i dagslĂ€get drygt 10 000 laddpunkter behöver bli sĂ„ mĂ„nga som cirka 260 000 Ă„r 2030 för att nĂ„ upp till EU:s rekommendationer.

Samtidigt Àr frÄgan om en kommande elbrist i storstÀderna ett orosmoln för elektrifieringen.

— Det riskerar att hĂ€mma utvecklingen och den hĂ€r problematiken behöver uppmĂ€rksammas bland vĂ„ra politiker, sĂ€ger Stefan Westerberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!